Waarom is in een coffeeshop geen bak koffie te koop. Waarom is de naam Coffeeshop?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Slechte coffeeshop dan, normaal kan je er toch een kop koffie krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de coffeshop tegenover waar wij wonen kan je gewoon een bak koffie drinken hoor...
Dus je kunt er wél een bak koffie kopen en opdrinken.

Het beste antwoord

Het is inderdaad overduidelijk. Coffeeshops verkopen cannabis, de verkoop van koffie is bijzaak. Toch is het niet onlogisch dat de cannabis verkooppunten ‘coffeeshop’ zijn gaan heten. Deze naam is niet door iemand bedacht, het is zo ontstaan.

De eerste coffeeshop kwam begin jaren zeventig. Raymond van der Sloos is manager van coffee- shop The Bulldog in Amsterdam. „Ik heb vanaf het begin alles meegemaakt. Cannabis kocht je eigenlijk in koffiehuizen of in woonkamers waar je ook koffie kon drinken. In de volksmond heetten deze adressen coffeeshops. Door het gedoogbeleid konden ze met hun ‘menukaart’ naar buiten treden. De eerste coffeeshops die bekend werden als cannabisverkoopadressen, waren The Bulldog en de Mellow Yellow.” Beide coffeshops liggen in Amsterdam.” Rutger Kiezebrink van de Taaladviesdienst bevestigt de verklaring van Van der Sloos met uitleg uit het Etymologisch woordenboek. Hierin staat dat het woord coffeeshop in de jaren zestig – net voor de intrede van het gedoogbeleid – populair werd, in plaats van het woord koffiehuis. Coffeeshop is een verhullende benaming, die wel past bij de verkoop van een gedoogd product.