Kan men van iedere melk kaas maken?

De koe en de giet en de schapen kaas kennen we allemaal
zelfs van moedermelk.Maar is het ook mogelijk om moedermelk van andere dieren te gebruiken,hond ,kat enz:

Toegevoegd na 1 minuut:
Zelfs van moedermelk kan men kaas maken(de mens)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.5K

Het beste antwoord

Waarschijnlijk wel. Je zit met het probleem van de hoeveelheden, en met de moeilijkheid van het melken. Probeer maar eens een kat of een ijsbeer of zo te melken.
Als je bedenkt dat voor een kilo gewone kaas tien liter koeienmelk nodig is...
Moedermelk zou misschien ook kunnen, ik zou niet weten waarom niet. Maar waar vind je een moeder die zoveel melk wil afstaan om er kaas van te maken.

Maar in theorie zou het moeten kunnen allemaal. Het is alleen praktisch niet uitvoerbaar en het biedt geen voordelen boven koe en geit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik heb ook wel eens van kamelenkaas gehoord.
bamibal
13 jaar geleden
Mozzarella is van Buffelmelk gemaakt. In Tibet maken ze van Yakmelk ook een soort kwark (= verse kaas).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van elke melk kan men kaas maken. De hoeveelheid kaas die men van een liter melkt krijgt, hangt af van het gehalte droge stof. Zo kan je van 10 ltr koemelk 1 kg (natte, dus jonge)kaas maken. Bij een geit is dit 1 op 7 en bij een schaap is dit 1 op 5. Bij katten, honden, mensen en paarden is dit niet echt onderzocht bij mijn weten omdat er waarschijnlijk geen commercie voor is.

Er doen zich overigens heel veel onzinverhalen de ronde. Zo las ik bij een goeie vraag die gesloten is dat karnemelk uit bedorven melk kan ontstaan. Dit is dus niet juist. Zal de vraag eens stellen en eens kijken hoeveel broodje aap-verhalen daarop komen