Hoe maak ik lindebloesem likeur?

Hoe maak ik een likeur van lindebloesem? de ingredienten zijn amandelen, kaneel, karamel en lindebloesem honing, dat is alles wat ik weet. Is de basis brandewijn of kun je het ook met rum maken?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.1K
SimonV
7 jaar geleden
Een simpele likeur: Lindelikeur Ingrediënten
Voor 1 liter :
• een handvol verse lindebloesem
• 1 liter alcohol voor vruchten van 40°
• 300 g witte suiker Doe de lindebloesem en de alcohol in een afsluitbare bokaal (type Weck) en laat 3 weken trekken. Filter de vloeistof met behulp van een fijne zeef. Doe de suiker in een bodempje water en breng aan de kook tot een siroop verkregen wordt. Giet deze siroop in de bokaal. Filter het geheel na 24 uur nogmaals en giet in een hermetisch afsluitbare fles. Wacht nog minstens 1 maand alvorens van de likeur te drinken. U kan de likeur nog gemakkelijk één of twee jaar bewaren in een donkere kelder. Dit zal de kwaliteit van de likeur nog verbeteren. https://www.desmaakvanplanten.be/recettes/liqueur-tilleul/
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dank je wel Simon! verse lindebloesem is wellicht niet meer te vinden. Heb je enig idee of gedroogde ook goed is en moet je dan de gesneden gedroogde nemen? Ik las ook over toevoegen karamel en kaneel?

Het beste antwoord

Likeur is eigenlijk heel simpel om te maken.
Je doet de bloesems en de kruiden in een pot die je goed kan afsluiten en giet er alcoholhoudende drank op tot alles onderstaat. Het moet wel een drank zijn met minstens 40% alcoholgehalte, want dan trekt de alcohol de smaken pas goed uit de ingrediënten en krijg je een sterk aftreksel.

De pot zet je dan minstens een week, maar beter is tussen 1-3 weken weg, in een donkere kast of kelder zodat hij lekker trekken kan. Daarna filter je alles door een koffiefilter of katoenen doek en dan pas ga je zoeten en verdunnen naar smaak.
Dit doe je door suiker of honing in jouw geval, kort op te koken met wat water en dan afgekoeld toe te voegen.

Uiteraard kan je hoogprocentige rum of brandewijn gebruiken, maar die hebben allebei een sterke eigen smaak. Ik zou je adviseren om bij deze subtiele smaken dan ook een smaakneutrale drank te nemen zodat de eigen smaken beter te proeven zijn.
Daardoor zijn Wodka of Korn erg geschikt, omdat die weinig eigen smaak hebben.
amc
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Superbedankt! Hier kan ik zeker mee verder. Ik ga diverse dingen proberen, mag ik je nog wat vragen? Ik ben zelf geen fan van jenever, maar weet wel dat dat heel vaak als basis wordt gebruikt (net zoals brandewijn) van likeur. Proef je de jenever nadat je het mix met sterke aftreksel? Lindebloesem likeur bestaat uit amandelen, kaneel, karamel en lindebloesemhoning.
Ik heb geen idee (daar ga ik dus mee experimenteren) hoeveel ik nodig heb van de diverse ingredienten voor lindebloesem likeur). En hoe voeg je karamel toe qua kruiden?
amc
7 jaar geleden
Ja hoor, je kunt uiteraard ook jenever gebruiken . De uiteindelijke smaak is dan alleen wat pittiger dan met wodka. Een echte jeneversmaak heb je vervolgens net zo min als dat je proeft dat er wodka gebruikt is, mits je het aftreksel maar sterk genoeg hebt. .Ik heb het zelf eens met 'Obstler' gemaakt en dat was ook heel lekker! Lindebloesemlikeur hoeft niet perse met de door jouw aangegeven 'smaken' te hoeven gemaakt. Er zijn talloze recepten voor. Mijn recept was als volgt; 200 ml. water opkoken met ong. net zoveel honing. De lindebloesem erbij doen, deksel erop en zo laten afkoelen. Daarna deed ik er 2 l. obstler bij en repen schil van 2 citroenen. Goed afsluiten en ong. 1 maand laten trekken. Daarna zeven en in flessen vullen. Hij was lekker! Karamel heb ik nog nooit gebruikt bij het maken van likeur. Zoals je wellicht weet is dit gebrande suiker. Lijkt me niet dat je dit zo kunt toevoegen omdat dit hard wordt. Je zou wel een soort karamelsiroop kunnen maken, want die wordt niet hard. Eerst maak je de karamel door de suiker in een pan met dikke bodem te laten smelten tot hij bruin wordt.( niet roeren in de pan, alleen een beetje zwenken en de kristalletje van de zijkant vegen met een kwastje). Op het moment dat hij de juiste bruining heeft, meteen het water erbij, want hij kan dan snel zwart worden. Pas wel goed op want water op hete suiker gaat spetteren en dat wil je niet op je huid krijgen! Voorzichtig dus en op afstand! Door de plotse afkoeling kan je klontjes krijgen, maar blijf dan rustig verhitten en roer voorzichtig tot alle klontjes opgelost zijn. Er bestaat ook karamel extract, maar dat is niet overal verkrijgbaar. Je kunt het wel online kopen bij ;
.http://www.cupcakesenmuffins.nl/product/smaakstoffen/pme-natural-flavor-caramel-oil/ Er staat wel 'olie' op maar er zit geen druppel olie in. Het is gewoon een sterke smaakstof.
Je kunt trouwens ook amandelessence gebruiken ipv. gewone amandelen om een sterker smaak te krijgen.