Waarom is gekozen voor de naam oliebol en niet oliebal?

De oprechte oliebollenbakker probeert toch zijn bollen druipend van de olie, zo rond mogelijk te presenteren. Als een bal eigenlijk...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Omdat het een bolvormige in olie gebakken koek is. De tractatie werd daarom oorspronkelijk door de gewone bevolking "oliekoek" of "smeerbol" genoemd. De via thuisvlijt gemaakte exemplaren zijn vaak niet al te rond, daarom is bolvormig een betere omschrijving. Die kleine knapperige uitsteekseltjes vind ik er eigenlijk het lekkerst aan!
Amadea
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Een bol is de term voor een rond object. Een bal is een specifieke bol. Zoals de voetbal..

Toegevoegd na 25 seconden:
(Aardbol..)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hahaha bol is ook bol als een bal ;) .Een bol is ook bol.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat de o van olie ook een rol speelt. waardoor je 2 bijna gelijke klanten achter elkaar hebt. Oliebol spreek je makkelijker uit dan oliebal
anneliez
12 jaar geleden
Zo houden ze de optie nog over, mocht er ooit een balsport uitgevonden worden op een olieveld.
12 jaar geleden
Even in het etymologisch woordenboek gekeken, maar er niet veel wijzer uit geworden. Bij "bol" staat er "rond voorwerp", bij bal "bolrond voorwerp". Bal zou afstammen van het Germaanse "balla", maar hierover is men niet zeker. "Bol" zou nadien voortgekomen zijn uit "bal". Idem met "bowl" (bolvormige kom) in het Engels. Lijkt me wel wat vreemd allemaal, vermits een "bal" in feite een "bol" is (qua vorm...). Maar goed, ik ben dan ook geen etymoloog.
Het woord "oliebol" was - helaas - als dusdanig niet te vinden. Ik dacht even dat men in samenvoegingen het woord "bol" sneller zou gebruiken, maar kwam dan snel aan woorden als "gehaktbal", "voetbal" etc..
Waarom er een specifiek woord gekozen wordt voor een specifiek voorwerp, is niet altijd te achterhalen. Soms is het idd omwille van fonetische redenen dat bepaalde woorden aan elkaar worden gekleefd, maar in België noemen ze een oliebol eigenlijk een "smoutebol"...dus zonder 2x "O".
In het Duits - ook een germaanse taal - kiezen ze helemaal voor het woord "Bal". Het woord "bol" komt er niet voor. Berlijnse bollen heet daar dan "Berliner Ballen". Oliebollen heten daar Krapfen, een variant heet Mutzmandel. Een "bol" heet daar "Kugel", en wordt ook in de culinaire terminologie opgenomen (bv. Marzipan Kugeln).
Hieruit blijkt toch wel dat het gebruik in een bepaalde regio bepalend is voor de latere benaming.Je ziet dat ook in de andere benaming voor oliebol in het Vlaams....wat anderzijds ook kan wijzen op het veelvuldiger gebruik van Smout als vetstof in deze contreien.
Wellicht heeft de uitvinder van het recept de naam bedacht en werd dit gebruik later doorgegeven. Merkwaardig is dat woorden soms op verschillende plaatsen tegelijk ontstaan. Of gewoon in onbruik raken en plots nagenoeg over "verdwijnen"...