Door de wrijving op het glas gaat het in resonantie, dus trillen op een bepaalde frequentie maar ook door die trillingen gaat het water mee bewegen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geluid is niet anders dan trilling van de lucht.
Het glas "zingt" omdat het trilt door de wrijving veroorzaakt door je vinger die langs het randje van het glaasje beweegt. Het glas trilt, en brengt ook de lucht in beweging, waardoor je geluid hoort.
En het water dat in het glas zit, trilt uiteraard ook mee.

Leuk om te weten: hoe hoger het geluid van het glas, hoe kleiner die kleine golven die je op het water zit. Een laag geluid veroorzaakt golven die verder uit elkaar zijn.

Kan je testen met verschillende glazen.