Hoe worden de kleurstoffen zoals carotenen en annatto geproduceerd (160a/b)?

Ze kunnen als droge kleur worden toegevoegd aan bijv. kaas, maar ook als vloeistof. Bij dat laatste wordt het in een bepaalde stof opgelost. Weet iemand hier iets over??

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

Deze kleurstoffen worden voor voedselprocessen opgelost in water of olie. Annatto kan (afhankelijk van de extractiemethode) wateroplosbaar óf olieoplosbaar zijn. De olieoplosbare vorm van annatto kan worden opgelost in bijvoorbeeld plantaardige oliën als olijfolie, zonnebloemolie, etc.

Carotenen zijn slecht oplosbaar in water en olie. Wanneer men het wil oplossen in olie lukt dit met beperkte concentraties door het heel erg te verhitten. Wanneer men het wil oplossen in water kunnen ook slechts beperkte concentraties opgelost worden en moeten er dingen worden toegevoegd zoals zetmeel of gelatine.

Ik heb nog een bron toegevoegd waar het allemaal nog wat preciezer omschreven staat (ook nog van andere kleurstoffen).