waarom heet een kuidnoot zo terwijl er geen noot in zit?

Hetzelfde geldt eigenlijk voor pepernoten, heeft ook niets weg van een nootje.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in een pepernoot kan peper zitten en in een kruidnoot ook !!
Zoek maar op !
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Natuurlijk, speculaaskruiden. Maar het ging om het noot-gedeelte, niet het peper-deel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedoeld je geen kruidnoot?

Het beste antwoord

De toevoeging noot betreft de grote en niet de inhoud. Het eerste deel gaat om de smaak.

Dus kruidnoot kun je lezen als "speculaaskruid"-"koek ter grote van een noot" of zelf als "zeer kleine speculaaskoek waarmee je kan strooien"
En pepernoot is "Peperkoek ter grote van een noot" of een "zeer kleine peperkoek waarmee je kunt strooien".

Vergelijk het maar met een voetnoot en muzieknoot. Hier gaat het om kleine stukjes tekst of muziek waarmee je kunt strooien. En kokosnoot. "Een kleine stuk kokosplant waar mee gestrooid wordt".

Hierbij dien je strooien te zien als de zaai beweging. Ook is een noot kernachtig.

Een noot is een deel dat zeer sterk verkleind is maar nog wel alle kenmerken heeft.

Het woord noot komt van note of nut wat ook in andere talen voorkomt, maar denk ook aan het werkwoord genoten. Vroeger had het woord noot een veel bredere betekenis.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Vermoedelijk omdat noot hier gezien wordt als afleiding van de stam van het werkwoord 'genieten'. Oorspronkelijk was het van toepassing op de opbrengst van het land, het jaarlijks akkergewas. Het genot daarvan was de 'note', of in het Zeeuws 'neute'.
Later heeft het ook een figuurlijk gebruik gekregen. Je kunt nu genieten van pepernoten, kruidnoten, en borrelnootjes (want ook daar zitten geen noten in maar pinda's -> peulvruchten).

Toegevoegd na 15 minuten:
Het Woordenboek der Nederlandsche Taal omschreef trouwens in 1931 de pepernoot als volgt: "Een klein gebak van meel en honing, suiker of stroop, met peper en andere kruiderijen, de grootte van eene hazelnoot en de gedaante van dobbelsteentjes hebbende, doch van boven meestal bolrond".
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Leuk, nooit geweten! Je beantwoordt vaak etymologische vragen, heb je daar iets mee? Zomaar nieuwsgierig hoor, ik vind het altijd knap hoe je dit soort antwoorden weet te vinden. +1
Amadea
10 jaar geleden
Het klopt dat ik inderdaad aangetrokken wordt door etymologie. Had graag algemene taalwetenschap willen studeren, maar dat was helaas alleen als bijvak mogelijk.