wie weet hoe ik koolhydraten kan omrekenen ?

Ik heb B.V.B een pakje met Loops van Kelloggs nu staat er op het pakje dat er 74 gr koolhydraten per 100 gram in zitten ! maar in het pakje zit maar 25 gram ! hoe kan ik dat omrekenen zodat ik weet hoeveel dat pakje aan koolhydraten bevat ! Ik kan echt niet goed rekenen en wil er toch graag zelf mee om kunnen gaan HELPPPP ?

Toegevoegd na 16 uur:
Ik ben bijna 70 en weet gewoon niet hoe ik dat kan uitrekenen

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je weet toch wel dat 25 eenvierde 1/4 deel van 100 is? Dan deel je 74 ook door vier.

Het beste antwoord

in het pakje zit 25 gram .

er zitten 74 gr koolhydraten in 100 gram daarvan, maar je wilt weten hoeveel er in 25 gram zit.

Als je dus eerst 74 door 100 deelt, heb je de hoeveelheid koolhydraten die in één gram zouden zitten (want, er zitten 74 gram koolhydraten in 100 gram "Loops" maar je wilt eerst weten hoeveel er in één gram zit,als tussenstap)

Als je daarna de uitkomst daarvan * 25 doet, weet je hoeveel koolhydraten er in 25 gram "Loops" zitten (in het pakje dus).

Dus 74/100*25= 18.5 gram koolhydraten .
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
@Niksert, in dit geval heb je natuurlijk gelijk. Maar als de getallen wat rommeliger worden werkt de methode van kierkegaard47 nog steeds.
Waarvoor plus.
kierkegaard47
10 jaar geleden
Klopt, natuurlijk kan het 'handiger' in dit speciale geval. Maar uit de vraag destilleer ik dat vraagstelster wat moeite heeft met zulke omrekeningen. Zolang iemand moeite heeft met de _principes_ die je daarbij gebruikt (terug naar 1 gram rekenen, dan weer 'vooruit' rekenen naar je doelgewicht), denk ik niet dat het verstandig is al om met zulke 'slimmigheidjes' op de proppen te komen. Ten eerste omdat die de principes kunnen versluieren, ten tweede omdat ze inderdaad alleen maar met mooie getallen werken, maar niet als je een zakje hebt van 157 gram en je wilt weten hoeveel er in 65 gram zit. Vandaar dat ik de vermelding 74/4 achterwege liet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit antwoord is toch veel te moeilijk voor iemand die zegt:
"Ik kan niet rekenen".
Als ik dit lees:
74/100*25= 18.5 gram ..........dan lopen mij de rillingen over de rug. Ik begrijp inmiddels wel ongeveer wat daar staat, maar als je dat begrijpt is de vraag inderdaad niet moeilijk...........
kierkegaard47
10 jaar geleden
Met alle respect, maar dat is iets dat je op een rekenmachientje kan intoetsen. Om die reden ga ik er van uit dat het rekenen zèlf geen moeilijkheden oplevert -ze hoeft het tenslotte niet op papier te doen-, maar wel de vraag hòe je het moet uitrekenen. Uit haar vraag lees ik verder dat ze 'zelf met deze dingen om wil kunnen gaan' , en dat het dus NIET gaat om het voorbeeld dat ze geeft (ze zegt ook _bijvoorbeeld_ in haar vraag). Dus gaat het haar niet -voor zover ik begrijp- speciaal om dit pakje. Maar als jij in staat bent om het algemene principe begrijpelijker uit te leggen, ga vooral je gang. Als de vraagstelster maar geholpen is, lijkt me.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, ik had het begrijpelijk uitgelegd, maar mijn antwoord is verwijderd omdat "het antwoord al gegeven was"! Waar het om gaat: Je kunt wel een formule intoetsen in je rekenmachine, maar wat doe je dan?
Wat is / ?
Wat betekent dat sterretje?
Opaaltje zegt: ik ben bijna 70 en weet gewoon niet hoe je dat kan uitrekenen.
Waarschijnlijk niet eens in het bezit van een rekenmachientje. Enfin, zo lang Opaaltje niet reageert, zullen wij niet weten of
het begrepen is..............
kierkegaard47
10 jaar geleden
Als je gelijk hebt, dat net daar de moeilijkheid in zou zitten, en jouw antwoord was daar duidelijker in, dan vind ik het erg jammer dat je antwoord verwijderd is. "Enfin, zo lang Opaaltje niet reageert, zullen wij niet weten of
het begrepen is" Mee eens. En dat is uiteindelijk het belangrijkste, of ze er wat mee kan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ben het volkomen met momo eens, dat je het in DIT geval nodeloos ingewikkeld maakt.
kierkegaard47
10 jaar geleden
Ik weet dat het in DIT geval simpeler kan, ja. Maar niet in het algemene geval.