Hoe weet ik hoe goed een zak met houtskool is?

Ik ben net terug van vakantie. Daar hoort voor mij ook een BBQ bij. Alleen wat een rot houtskool. Het was binnen de kortste keren weg en de temperatuur zakte heel snel naar een lauw gebeuren van niks. Dan ga je dus eens rond kijken en ik kan niet vaststellen hoe goed de houtskool is. Hoe kom ik dat te weten zonder ze allemaal uit te hoeven proberen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.2K

Het beste antwoord

Ik zag een reportage over houtskool en het komt er op neer dat voor 1 kg houtskool 10 kilo normaal droog hout nodig is.DWz eigenlijk heel milieu onvriendelijk.maar je kan desondanks zelf ook aan de slag
Je maakt een grote stapel hout, en steekt hem in de brand. Let hierbij goed op dat er voldoende zuurstof bij kan komen. Je zou de stapel hout zo kunnen maken dat in het midden een opening is. (Dus eigenlijk een soort schoorsteen.) Ook tussen de houtstammen door moet voldoende lucht kunnen komen. Maar nu komt het grootste probleem : om goed houtskool te krijgen moet het hout niet branden maar smeulen ! Hier zit dus veel tijd in, om de vlammen te doven. Dit kan met behulp van een schep modder o.i.d.
Een beetje grote houtstapel heeft meer als een week nodig om uit te smeulen. Dus dat wordt een weekje lang steeds bij de houtstapel blijven, met als gevolg iets te weinig slaap. ( Misschien zijn er enkele vrienden die mee willen helpen.) Goed houtskool is keihard, dus niet bros, zoals je in sommige zakjes kunt kopen in de winkel. Je ziet dus wel dat het niet zo eenvoudig is om het zelf te maken.
Het beste is om hiervoor vrij massief hout te gebruiken.Misschien was jou houtskool wel van populieren hout .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Bij houtskool en briketten geldt vaak: hoe duurder hoe beter de kwaliteit.

Overigens kun je beter briketten gebruiken dan houtskool. Ze branden langer en regelmatiger. De briketten van Weber zijn erg goed (maar wel iets prijziger).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hoeft al die zakken houtskool niet uit te proberen. Haal ergens wat oud eikenhout vandaan, hak het in stukken en steek het aan. Even laten branden, als de vlamen gedoofd zijn laat je het lekker smeulen en je kan uren BBQ-en met een fantastische smaak van je vlees.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is het proberen waard al ben je volgens mij wel langer bezig met "voorbranden". Kun je aangeven hoe lang het duurt voordat je een goed smeulend geheel hebt waar je goed op kunt barbequeen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De voorbereiding duurt inderdaad wat langer. Als je weet dat je om 18.00 uur wilt barbequeen, kun je hem het best om 17.00 uur al aansteken.