Welk mechanisme zorgt voor het aan elkaar kleven van sneetjes vers brood?

Als ik bij de bakker vers brood koop en het brood ter plekke laat snijden, zitten de sneetjes vaak stevig aan elkaar geplakt wanneer ik het brood wil eten. Soms is dat herkleefeffect zo sterk dat ik de sneetjes zelfs los moet snijden.

Als ik zelf brood snijd dat al wat ouder is, en dan de sneetjes een paar uur tegen elkaar aan leg, kleven ze niet aan elkaar vast.

Hoe komt het dat op elkaar gelegde sneetjes vers brood stevig aan elkaar kleven, terwijl op elkaar gelegde sneetjes ouder brood dat niet doen?

Weet jij het antwoord?

/2500

De moderne snijmachines snijden zo perfect strakke snede dat ze als het ware tegen elkaar aan zuigen. Hetzelfde kan je met je handmes niet bereiken. Neem maar eens 2 gladde bijv marmeren tegels leg ze met de gepolijste kant op elkaar en ze lijken te plakken. Doe hetzelfde met gladde geglazuurde tegens en deze schuiven zo van elkaar af.

Het komt door Calida, calida is een broodvet wat het brood enkele dagen vers houdt.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100