Wat is het gevolg op je lichaam als je voedselallergie voor bepaalde voeding hebt maar deze toch blijft eten?

Hallo,

sinds een week is er uitgesloten dat ik een allergie heb voor soja, tarwe pinda en waarschijnlijk een intolerantie voor suiker. Ik ben erg blij dat ze na vele onderzoeken eindelijk weten wat er gaande is. verder is ook heb ik een barrett. Ik vind het erg lastig om de voeding die ik hierdoor niet mag eten helemaal te vermijden. het is me een hele week goed gelukt, alleen door telkens alles te moeten weigeren werd de lust ernaar alleen maar erger. kreeg gister een enorme vreetbui waar ik al de dingen at die ik juist niet mocht eten. had daarna direct diaree en de dag erna is nog steeds mijn hele lichaam erg gevoelig net of alles een blauwe plek is. heel stom natuurlijk en eigen schuld dikke bult. Ik dacht misschien moet ik me beter realiseren wat deze vreetbuien ter gevolg doet met mijn lichaam om deze zo te kunnen beheersen.
Zou u me hier beter bewust van kunnen maken wat deze enorme slechte vreetbuien met mijn lichaam kunnen doen?

alvast bedankt.

Toegevoegd na 30 minuten:
ik bedoel niet uitgesloten maar uitgekomen

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Een voedselallergie is niet iets wat je naast je neer moet leggen. Jouw lichaam zal hier op reageren omdat het deze stoffen niet accepteert. Denk dus niet dat het wel ineens over zal gaan.
Buiten het risico dat je loopt op uitdroging en darmklachten/-problemen door de vele diarree als je hiermee door blijft gaan, is het grootste risico dat je ooit in een anafylactische shock kan raken. Dit is een levensbedreigende allergische reactie van het hele lichaam.
Een anafylactische reactie kan beginnen met een onbestemd gevoel en bepaalde huidreacties als jeuk, galbulten, roodheid en zwelling van je handen, lippen, gezicht en oogleden.
Vaak treden er ook maagdarmklachten op zoals buikkramp,
misselijkheid, diarree en braken. Levensbedreigend wordt het als de luchtwegen, het hart- en vaatstelsel mee gaan doen en ook zwellingen ontstaan in de mond bij de tong en/of de keel. De keel gaat daardoor langzaam dicht, de lippen worden blauw, ademen gaat moeizamer, de stem wordt hees, je kan nog maar moeizaam praten of hoest onophoudelijk. Dan daalt je bloeddruk en uiteindelijk raak je bewusteloos, daarna raak je in een anafylactische shock.
Gelukkig komt dit laatste niet zo vaak voor, omdat je als het goed is direct door de arts behandelt wordt, als je er tenminste op tijd bij bent. Of en hoe deze symptomen optreden verschilt per persoon en ze komen ook niet allemaal en altijd zo voor.
De tijd tussen het eten van de allergenen en de reactie hierop varieert ook, maar als regel geldt; hoe sneller de reactie, hoe ernstiger het verloop meestal is.

Ik heb zo'n reactie zelf eens meegemaakt en na 112 te bellen kwam onmiddelijk de trauma helicopter. Gelukkig vond het plaats in Duitsland want daar sturen ze gelijk de helicopter en zodoende was ik er op tijd bij. In het ziekenhuis heeft men toen direct adequaat gehandeld.
Toen ik het ziekenhuis ingerend werd op de brancard, met een dicht gaande keel, dikke handen, voeten, jeuk, blaren overal, stonden de artsen al klaar en ik hoorde alleen hoe mijn bloedruk afgeteld werd. Toen ze bij 56 kwamen kwam alles in actie en spoten ze calcium in het slangetje van mijn infuus. Ik kreeg het heet, schoot overeind en stortte de hele inhoud van mijn maag over het bed.
Ineens vloeide alles weer weg en had ik niks meer. Ik bedoel maar, dat wil je niet meemaken!!!
amc
11 jaar geleden
amc
11 jaar geleden
Zelf ben ik gelukkig ook niet allergisch voor voedsel. Deze shock overkwam mij direct na het slikken van een nieuw pilletje dat ik van de dokter kreeg voor menstruatieklachten waarvan ik altijd een dag erg veel pijn had. Er zat iets in dat pilletje waar ik allergisch voor bleek te zijn. Deze zelfde verschijnselen kunnen echter ook ontstaan bij een voedselallergie. Ik ben het volomen eens met je dat al die chemische troep niet best is voor je, maar chemie is helaas niet meer weg te denken in de voedselproductie. Doordat we er dagelijks mee geconfronteerd worden, maken we ook weer weerstand hiertegen aan en wennen er gewoon aan.
Het is zeker ook een feit dat de kleurstoffen in snoepgoed bijv. bij kinderen heel druk gedag veroorzaken. Dit is ook uit onderzoek aangetoond.
Toch is erfelijkheid ook bij veel mensen debet aan een allergie. Er is dan een bepaald stofje in iets waartegen je lichaam geen afweerstoffen aanmaakt. Soms is bijv. zelfs het inademen van de stof van een pinda bij het doppen genoeg om iemand die er allergisch voor is hierop te reageren. Ook al zou die pinda biologisch geteeld zijn.
Heel goed dat je jouw kindje zo kostbaar vindt dat je oplet wat je je dochtertje geeft. Zo heeft ze alvast een 'schonere' start gemaakt. Helaas kan je haar niet blijven beschermen (uitdelen op school bij verjaardagen, spelen bij een vriendinnetje thuis enz).
amc
11 jaar geleden
Ik zou niet meer weten hoe het medicijn heette. Het was nieuw, zou goed helpen én het was in Duitsland. Ik heb het dus nooit meer geslikt en hield me gewoon bij die medicatie die ik wél kon verdragen. Mijn zoontje wat ik in het begin zelfs geen snoep liet eten en wat hij ook niet mistte omdat hij het niet kende, heeft ook de eerste jaren zo'n schone start gehad. Tot de tractaties op school kwamen en het spelen bij vriendjes. Hij had vanaf de geboorte constitutioneel exceem en dat duidt op allergisch gevoelig. Ik heb hem echter ook alles laten eten en bloot aan gesteld om weerstand te kweken. Hij is nu bijna 18, bijna 2 meter lang, heeft geen exceem meer en heeft geen allergieën. Grappig hè, hij heeft dus wel sinds 2 jaar last van hooikoorts op gezette tijden.(^-^). Hij moet wel door de pollen fietsen om naar school te gaan dus geef ik hem als hij erge last heeft wat homeopatische tabletjes en die helpen. Anders zit hij op school maar te niezen, snuffen en met tranende rode ogen en dat wil je natuurlijk niet. (^0^)!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
heel erg bedankt voor de goede adviezen, en even me te attenderen op de gevolgen als je het toch blijft eten!! heb sinds ik dit gelezen heb niks meer gegeten waar ik allergisch voor ben en ben er van overtuigd dat deze antwoorden me even goed wakker hebben geschut!! Bedankt, dit had ik nodig.

Andere antwoorden (3)

spreek erover met de diëtist en kijk of je mogelijk wat hulp bij haar/hem hiervoor kunt krijgen. eten is heel belangrijk, je hebt er dagelijks mee te maken immers. kijk voor jezelf waar dat verlangen dan vandaan komt, waarom je het dan juist wilt eten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Denk er aan dat je lichaam steeds hevigere zal gaan reageren op deze stoffen en dit zelfs kan leiden tot een comateuze levensbedreigende toestand.
fremar
11 jaar geleden
Er zijn enkele symptomen die voor komen bij voedselallergie. Dat kan varieren van heel licht tot levensbedreigend.

Ik heb bijvoorbeeld bij appels dat mijn mondhoeken schraal worden en scheuren, licht symptoom.
Bij schaaldieren word ik ziek, denk aan braken diarree etc., wat zwaarder dus.
Mijn moeder echter is ook allergisch voor bepaalde kruiden, zij is al 3 keer in anafylactische shock geraakt en afgevoerd uit een restaurant, levensbedreigend.

Dus ik zou heel goed oppassen met wat je eet en wanneer je het eet en hoeveel.

Eventueel even naar de allergoloog, zij kunnen je behandelen tegen de ergste allergieën. Duurt wel lang en is relatief vervelend. Ik heb zelf 4 jaar lang elke maand 2 injecties moeten halen (in het begin was het zelfs 1 keer in de week), maar ik ben nu wel redelijk van mijn allergieën verlost.