vroeger werden appels de hele winter bewaard op een koele donkere plek zoals een zolder (in de tijd dat nog niet het hele huis centrale verwarming had, was de zolder koel)Dus als u een koele vorstvrije plek hebt, schuurtje of garage kunt u ze daar wegleggen, liefst naast elkaar, de appels moete gaaf zijn u moet ze af en toe controleren op rotte plekken.
anneliez
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoe kom je hierbij. Op de zolder was het vaak warm onder de pannen zonder isolatie in die tijd. Iedereen had vroeger een kelder, daar werden appels en aardappelen bewaard. Je moest ze niet eens onderstoppen aangezien het daar steeds donker was.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En centrale verwarming? Een Leuvense stoof hadden wij in de keuken en een antraciet kachel in de woonkamer, dat was het dan kwestie verwarming.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@anneliez, Wij doen het nog steeds zo. In kratjes buiten onder het afdak, 's Winters in de schuur. Af en toe controleren. Blijven goed tot wij opnieuw op vakantie gaan in "appelland" en twee maanden later weer met nieuwe appelen naar huis gaan.
+
Fruit is bijzonder smakelijk in de winter, maar ook bijzonder duur. U hoeft echt geen kapitalen uit te geven om tijdens de winter te kunnen genieten van heerlijke appels als u weet hoe u appels op de juiste wijze moet bewaren. In de juiste omstandigheden kunnen appels tijdens de wintermaanden langere tijd worden bewaard.
Het is belangrijk om appels te bewaren op een koele, donkere plek met voldoende vochtigheid. Een geventileerde kelder is hiervoor heel geschikt. Als de vochtigheidsgraad onvoldoende is, kunt u deze verhogen door bakken met water te plaatsen op de locatie waar de appels worden bewaard.
Niet alle appelsoorten zijn geschikt om te bewaren. 'Topaz', 'Rode Boskoop' (goudrenet) en 'Pilot' zijn geschikt om te bewaren.
De appels moeten in fruitrekken of in platte dozen worden bewaard. De dozen kunnen worden bekleed met houtsnippers of gegolfd papier. Bij gebruik van hogere dozen raden we aan om tussen de afzonderlijke lagen fruit golfkarton te leggen om blutsen te voorkomen.
Zorg dat u enkel gezond en onbeschadigd fruit bewaart. Aangevreten, overrijpe en overmatig grote vruchten kunnen niet lang worden bewaard en moeten tijdens het oogsten apart worden gehouden. Appels zonder steeltje moeten binnen korte tijd worden geconsumeerd, omdat ze snel kunnen gaan rotten.
Controleer uw fruitopslag wekelijks en verwijder alle rotte exemplaren. Rotte pitvruchten kunnen ander fruit "infecteren". Dit komt door de afgifte van ethyleen, een kleurloos gas, dat de andere appels sneller laat rijpen en, in sommige gevallen, doet bederven. Dat is ook precies de reden dat appels niet samen met andere typen fruit en groenten mogen worden bewaard.
Om te voorkomen dat appels snel uitdrogen, kunnen de dozen worden afgedekt met geperforeerde folie. Het is ook mogelijk om de appels te bewaren in geperforeerde polytheen zakken, omdat de zak de afgifte van ethyleen beperkt. In alle gevallen geldt dat opgeslagen pitvruchten regelmatig moeten worden gecontroleerd, zodat rotte appels snel kunnen worden verwijderd.
fremar
10 jaar geleden
Wij leggen de goudreinetten altijd onder een afdak, tot -5, dan gaand ze in de schuur, dan hebben we ze tot april.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ kort en krachtig.
Je kan appels bewaren op een koele, donkere plek. Een kelder is hiervoor geschikt mits de temperatuur niet onder nul komt. Als de vochtigheidsgraad onvoldoende is, kun je deze verhogen door bakjes met water te plaatsen.
De appels kunnen in houten kisten worden bewaard. De dozen kunnen worden bekleed met oude kranten of golfkarton, dit is om de vochtigheid te reguleren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik kan me nog voorstellen wat er gebeurt als de vochtigheidsgraad te hoog is. maar wat gebeurt er als die te laag is zoals in jouw antwoord?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat zou ik echt niet weten, mijn antwoord heb ik van Google.
Mijn tip: stel de vraag op deze (terecht) onvolprezen website.
Wij hebben een speciale appelkast; een kast met roosters ipv planken waar we de appels van elkaar af inleggen. De kast staat op een koele plek maar wel vorstvrij, en heeft ventilatiegaten. Verder gelden de regels zoals fremar al uitvoerig beschreven heeft (rotte appels tijdig verwijderen etc). We hebben zeker tot kerst appels. Wel zijn ze tegen die tijd iets meliger dan wanneer ze vers zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wij thuis bewaren appels in de herfst buiten in een krat. Koud, maar niet té koud. De appels zijn dan een aantal maanden houdbaar.
Voor de wintermaanden adviseer ik een schuurtje.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hier heb je een aantal manieren om appels langer te bewaren.

Bewaar appel op een houten stelling in een kelder of een andere koele, donkere plaats. Leg ze met de steeltjes naar boven en zorg ervoor dat ze elkaar niet raken.

Appels moet men op planken leggen met de steel naar boven en wel in een donker gemaakte kelder. Nu en dan luchten, later niet meer nodig.

Appels legt men in kisten of vaten in zand en plaatst deze in een koele kelder.

Appels wikkelt men in zijden vloeipapier en legt ze in droog zand. De vruchten mogen elkaar niet aanraken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Te veel werk en moeite. Mijn vader die bakker was en zelf nog hoogstammen in de tuin had staan bewaarde de appels in houten kistjes (kartonnen dozen bestonden toen niet eens) in een betonnen hok dat voordien een varkensstal was geweest. die kistjes werden op- en naast elkaar gestapeld en afgedekt met hooi en oude dekens. Wij konden die zeer lang bewaren. Opletten zoals gezegd met gekneusde appels, er werd zeer zorgvuldig mee omgesprongen. We hadden wel verschillende kelders, maar dat hok lag net achter de bakkerij.