Hoe maak je zelf bladerdeeg?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
1.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vind ik niet erg;-)

Het beste antwoord

http://eten-en-drinken.infoyo.nl/producten/10392-zelf-bladerdeeg-maken.html

Ingredienten
De ingredienten zijn voor ongeveer 1 kilo deeg.

* een pond bloem
* een pond koude boter
* een theekopje koud water

Werkwijze

* Zeef de bloem en voeg er een mespuntje zout aan toe
* Doe de bloem in een grote kom
* Leg de boter op de bloem en snij die met 2 messen in kleine blokjes
* Voeg een scheutje water toe
* Met een mixer met deeghaken ga je de bloem en de boter kneden
* Voeg beetje bij beetje het koude water toe
* Het deeg is klaar als er geen klontjes meer zijn
* Maak een bal van het deeg
* Pak de deegbal in met plastic folie
* Laat het deeg minimaal 3 kwartier rusten in de koelkast
* Bestrooi de keukentafel met bloem
* Rol het deeg uit tot een grote lap
* Vouw de 4 zijkanten naar het midden (1)
* Vouw de boven kant over de onderkant (2)
* Vouw de linkerkant over de rechterkant (3)
* Rol het deeg nu weer uit tot een grote lap
* Herhaal het vouwen (1,2 en 3)
* Pak het deeg weer in plastic folie en laat het 30 minuten in de koelkast rusten
* Herhaal het uitrollen en vouwen nog 1 maal
* Rol het deeg nu uit tot een lap
* Je kunt het nu snijden in elke gewenste grootte

Het deeg blijft in de koelkast 2 tot 3 dagen goed. In de vriezer kun je het tot 5 a 6 maanden bewaren. Rol de lap op met keukenfolie zodat het niet gaat plakken. Zorg dat je het een avond van de voren uit de vriezer haalt om goed te ontdooien.

Het makkelijkst maak je een grotere hoeveelheid aan en werk je met 3 of 4 aparte 'deegballen'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
één bal is genoeg
http://www.jannekes.nl/index.htm?url=/bladerdeeg/bladerdeeg%2520%28basisrecept%29.htm
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ter compensatie +1

Andere antwoorden (1)

Voor bladerdeeg moet je veelvuldig de deegroller gebruiken. Het maken van bladerdeeg is wel even zweten maar geweldig om te doen. Ik vermoed dat dat de reden is dat bladerdeeg bijna niet meer zelf wordt gemaakt. Hup, gewoon proberen het valt best mee.

Bladerdeeg maken

INGREDIËNTEN

Voor 250 gram bladerdeeg

• 125 gr bloem
• 125 gr boter
• 2 gr. zout
• ruim ½ dl. water
• ½ ei

Zeef 80 gram van de bloem. Bewaar de rest om te gebruiken bij het rollen van het deeg).doe het zout erbij en de koude boter. Verdeel de boter met twee messen in grove stukken. 2
Kneed de boter met bloem en wat water tot een gladde massa wordt. 3
Bestuif het deeg en rol het luchtig uit tot een dikke lap over een bebloemde plank of aanrecht. 4
Vouw het deeg in drieën en rol dit opnieuw in de richting van de vouw uit. Herhaal dit een aantal keer. 5
Laat het gevouwen deeg ongeveer een half uur in de koelkast rusten. Herhaal vervolgens het vouwen nog twee keer. 6
Laat het deeg vervolgens weer een half uur in de koelkast rusten.