Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan je opgeklopt eiwit in een cake doen ?

Ik had ergens gelezen dat als je opgeklopt eiwit in een cake doet het luchtiger word. Maar nu vroeg ik me af of dat wel klopt, in gebak met op opgeklopt eiwit heb ik nog nooit boter in het recept gezien. Nu vroeg ik me af of jullie weten hoe het beslag reageert


Pinda9510

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5.3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ja, het wordt zeker luchtiger, alleen ook minder mals en iets droger!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
hoezo minder mals en droger?
Ik bak al meer dan veertig jaar cakes met eiwitschuim en die zijn niet droog en ze zijn zeker even mals dan andere.

Andere antwoorden (1)

ik sluit me aan bij hierboven: als je van een 'natte', stevige cake houdt heeft kun je beter gewone eieren gebruiken.
Voor een luchtigere (en dus een iets drogere textuur) kun je opgeklopt eiwit gebruiken. Die eiwitten moet je er dan zo laat mogelijk en zo luchtig mogelijk door het beslag scheppen. Dus niet als een gek roeren/spatelen, maar met zo weinig mogelijk vouwende bewegingen door het beslag scheppen tot het goed vermengd is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding