Waarom word een ei niet geklust als je het heel hard schut?

als je een ei schut dan gaat de dooier er nooit doorheen .......ik vind het toch een raadsel

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

De dooier wordt beschermd door het dooiervlies. Dat vlies is taai, maar niet onbreekbaar . Dus als je hard genoeg schudt scheurt het wel degelijk, waardoor het eigeel van de dooier door het wit heen loopt. Vooral bij oude eieren gebeurt dit nogal eens. In de bijgevoegde link vindt je een mooie afbeelding van de anatomie van een ei.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een vers ei is redelijk vacuüm van binnen en er staat een binnen druk op . Dit samen met de vliezen zorgt er voor dat een ei niet geklutst word als je het schud . Met oude eieren weet ik dat er meer lucht in het ei zit . Wellicht dat je hierdoor toch met schudden het binnen vlies kan scheuren wanneer je het schud.