In de winkel kan je een frituurpan kopen die niet elektrisch is en je dus gewoon op het vuur moet zetten. Is dat wat?

Ik bedoel hiermee te vragen, hoe kan ik de temperatuur hiermee regelen en wie heeft er ervaring met deze pannen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

Wanneer je weinig ervaring hebt hiermee, niet kopen. Als het nl. te koud is en je teveel product er in gooit gaat het vet schuimen en kan over de rand gaan, gevolg kan je raden. Als het te heet wordt hoef je meestal geen vuurwerk meer te kopen.
Koop een el. dubbelbaks friteuse, gooi niet teveel product tegelijk in het vet/olie, meestal tussen 170/180 gr. vis en vlees lager, elctriciteit is nl. niet zo krachtig als gas. De temp. zakt dan te ver terug en je krijgt slappe hap.
Toch kopen? En je wilt de juiste temp. weten, spatje water, gaat het meteen sissen, dan heb je de juiste temp. blauwe walm? te heet, loop maar vast weg.
Succes.

Toegevoegd na 15 minuten:
Sorry, bij een dubbelbaks friteuse kun je het beste de twee stekkers in 2 verschillende geaarde stopcontacten steken, van 2 versch. groepen ivm overbelasting van het net.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Dat is gewoon de eerste uitvoering van de frituurpan. Je kunt alleen de temperatuur regelen met de gasknop, door hem meer open of dicht te draaien. Je bent verplicht om altijd bij de frituurpan te staan als je aan het frituren bent, wegens het gevaar van over verhitting. Ik raad je aan om voor een paar tientjes een electrische frituurpan met thermostaat te kopen. Veel veiliger.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt de temperatuur regelen met het gas en de temperatuur meten met een thermometer. Na enige tijd krijg je handigheid in het aflezen van de temperatuur aan de damp, de stroming in de olie etc.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, ik heb daar wel eens een tijdje in gefrituurd.
Ik kon toen niet zonder een oliethermometer.
Te heet, en de vlam kan in de pan slaan en te koud en je frituurseltjes worden vies. Maar het ging best, hoor!
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet dat ook aan een vrouw overlaten;-P
Maar toch een +1
je kunt er de beste dikke friet in bakken omdat een elektrisch geregelde fituurpan een te hoge temperatuur heeft. de gewone frietpan word minder heet dus de friet etc moet er langer in blijven liggen, maar dus wel ideaal voor dikke friet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is lastig om de temperatuur te regelen op gas.
Als je een perfecte frituurpan wilt hebben moet je de Actifry nemen;
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zonder thermometer is het niet zo handig, maar wel te doen. Schat de juiste temperatuur door een broodkorstje te frituren. Als deze lekker gaat bakken en krokant wordt is het vet zo'n beetje heet genoeg.
Maar koop er niet speciaal zo'n pan voor, dat is zonde van je geld. Het kan ook met een gewone goede pan, liefst van emaille of gietijzer.
Kortom, het is niet zo handig als een echte frituurpan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het voordeel van zo'n pan is dat hij zo de vaatwasser in kan. Het nadeel is dat er geen temperatuur regeling op zit.Als je een automatische electrische plaat hebt, is dat nadeel weer teniet, maar op gas moet je echt wel opletten. Ik gebruik een stukje brood om de temperatuur te bepalen, maar je kan ook zo'n thermometer gebruiken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij frituren altijd op gas, geen probleem. Daarvoor vind ik een echte frituurpan overigens niet veel toegevoegde waarde hebben, wij gebruiken daar gewoon een wok en een schuimspaan (in plaats van een netje) voor. Olie in de wok, vuur hoog en frituren maar!

De temperatuur regel je op precies dezelfde manier als wanneer je bakt, wokt, braadt of grilt: met de knop van het gas. Kwestie van opletten.

De grootste uitdaging is om pas te beginnen met frituren als de olie goed heet is, anders wordt de boel baggervet en slap. Dat kan met het hiervoor genoemde broodkorstje, maar ook met een houten spatel: als je die in de olie houdt, moeten er wat belletjes omheen ontstaan. Let er trouwens wel op dat de spatel helemaal droog is, dus niet net uit de vaatwasser komt.

Met een beetje oefening leer je vanzelf wanneer de olie heet genoeg en niet te heet is. Als je ook door oefening hebt weten te leren hoe je een biefstuk bakt, lukt dit echt ook wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik hoor hier niemand over schoonmaken...

Ik doe al 20 jaar met een ouderwetse frituurpan met mandje, en dat werkt ideaal. Kwestie van wennen hoe hard het gas moet, maar met een broodkorstje of één testpatatje erin kan je kijken of de olie heet genoeg is.

Sinds vorig jaar heb ik een electrische. Is ook bruikbaar hoor, als het lampje uit gaat de friet erin. Maar ten eerste gaat er minder in, koelt ie met bevroren friet sneller af (dus nog minder erin) en eten we dus om beurten ipv tegelijk, en ten tweede baal ik dat de deksel en het filter zo snel smerig zijn, en zo moeilijk schoon te krijgen.

alleen met oliebollen bakken bleek het voordeel van de electrische thermostaat, toen kon ik 3 pakken mix achter elkaar bakken zonder steeds op de temperatuur te moeten letten