Als ijs wordt gemaakt van koeiemelk pasteuriseren ze dan twee keer?

In een ijssalon nam ik een ijsje. In de website stond dat ze het ijs maakten van koeimelk. Koeiemelk moet altijd gepasteuriseerd worden, maar ijs ook. Zouden ze dan de melk pasteuriseren bij binnenkomst ( de boer doet dat waarschijnlijk niet) en daarna de mix voor het ijs nog een keer?

Toegevoegd na 12 minuten:
Het ijs kwam van de boer volgens de eigenaar.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.5K
ronron1212
9 jaar geleden
De pasteuriseerde melk wordt aangeleverd door de fabriek. Met ijspoeder geschikt voor melk wordt dit gemengd en gaat de ijsmachine in en dan heb je ijs.

Antwoorden (1)

Melk wordt doorgaans gepasteuriseerd vlak voor het mengen van de ingredienten en na menging hogere temperatuur terug gekoeld voor zover ik kan vinden. Pasteurisatie start op 68-69 graden voor 30 minuten daarna een periode van 79,4-85 graden en menging. Daarna volgt een snelle verlaging naar 4 of lager. Daarna volgt soms de rijping voor 24 uur en dan het vriezen.

Hopelijk beantwoord dit uw vraag
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Utrecht
9 jaar geleden
30 seconden, geen 30 minuten.
30 seconden 72°C is standaard.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Daarna had of moeten zijn (is vertaald vanaf bron 1). De 30 minuten op lagere temperatuur pasteuriseren was hun methode in andere bronnen werd dit ook benoemd. De andere optie was tussen 22 en 30 seconden op een variabele temperatuur per fabrikant (o.a. link 3)