Ik heb gisteren bosbessen geplukt. Dacht ik. Want ze smaken heel zuur-bitter, etc. (zie uitleg). Wat voor bes heb ik dan geplukt??

Ik heb gisteren bosbessen geplukt. Dacht ik. Want ze smaken heel zuur/bitter, hebben doorzichtig vruchtvlees en een geelachtige, dikke pit in het midden. Wat voor bes kan dit zijn? De plant lijkt heel erg op de wilde bosbes, ze groeien solitair aan de plant, alleen de besjes hebben een niet zo'n 'kontje' als de bosbes. http://www.goeievraag.nl/vraag//recent-onderzoek-uitgewezen-5e-smaak.107Hopelijk weet iemand mij te helpen!

Weet jij het antwoord?

/2500

mischien vlierbessen! die zijn heel bitter van smaak en sterk

Mogelijk heb je de eenbes geplukt ( Paris quadrifolia). Bolvormig, besachtig, zwart, in een krans van vier grote ongesteelde bladeren, smalle witte bloemen. Deze bes is giftig. Groeit in vochtige bossen en rond deze tijd zijn de bessen rijp . Of je hebt, als er enkele besjes onder elkaar aan één takje hingen, Salomonszegel geplukt. Ook giftig. Alles wat je niet kent, niet eten, is de regel van de natuur. Alleen veilig eetbaar voor mensen is, wat de groenteboer verkoopt. Toegevoegd na 1 uur: Op heuphoogte, zeg je nu? Dan is het meer in de richting van de vuilboom of heggedoorn. Maar die bessen zijn niet zwart en hebben meer dan eén pit. Niet giftig. Overigens groeien bosbessen op de grond en de struikjes blijven 10cm of zo. Alleen voor een kaboutert op heuphoogte.Moet je voor door de knieën. Jammer dat er geen foto te zien is, er zijn nogal veel bessen en besachtigen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100