Ik heb gisteren bosbessen geplukt. Dacht ik. Want ze smaken heel zuur-bitter, etc. (zie uitleg). Wat voor bes heb ik dan geplukt??

Ik heb gisteren bosbessen geplukt. Dacht ik. Want ze smaken heel zuur/bitter, hebben doorzichtig vruchtvlees en een geelachtige, dikke pit in het midden. Wat voor bes kan dit zijn? De plant lijkt heel erg op de wilde bosbes, ze groeien solitair aan de plant, alleen de besjes hebben een niet zo'n 'kontje' als de bosbes. http://www.goeievraag.nl/vraag//recent-onderzoek-uitgewezen-5e-smaak.107Hopelijk weet iemand mij te helpen!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5.6K
Ivana
10 jaar geleden
Het plukken van (hoeveelheden) bosbessen is trouwens verboden. Ze zijn beschermd.
fremar
10 jaar geleden
Uw link werkt niet.Een foto zou welkom zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wellicht was het nachtschade? Die is trouwens giftig...http://www.bijenplant.nl/photogallery/nachtschade/3b.zw.nsch.jpg
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het zijn zeker geen vlierbessen, die lijken niet op bosbessen. Ik schreef dat het om blauwe besjes gaat die solitair aan een struik groeien. Op heuphoogte ongeveer trouwens. Het is niet de vossebes, salomonszegel of nachtschade, of de anderen die genoemd zijn.. Het is echt precies een bosbes, maar dan wrang, met pit, doorzichtig vruchtvlees en zonder 'kontje' (sorry hier weet ik geen betere term voor). Ik heb heeel voorzichtig geproefd met het puntje van mijn tong, als een bes dan giftig is, kan het niet veel kwaad. Het is juist de goede manier om te determineren, is mij geleerd. Hopelijk heeft iemand nog een idee wat het kan zijn! Misschien een ander soort bosbos, of een onrijpe? Hmm, ik ben heel benieuwd.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Vraagsteller antwoord niet meer, ik denk dat hij inmiddels is overleden aan de nachtschade...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, er is in Nederland niets wat zo giftig is dat je het niet even kunt proeven. En dat kun je dus rustig doen. Ben nu ook wel nieuwsgierig wat het is...
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Nou...dat zou ik zo niet zeggen Mendelson, Vingerhoedskruid:
( Digitalis purpurea) bevat onder andere digitoxine en digitaline, voornamelijk in de groene bladeren en zaden, waardoor inname van 2-3 g gedroogde blaadjes al dodelijk kan zijn. Wolfskers:
De wolfskers is één van de meest giftige planten van ons continent. Alle delen van de plant bevatten grote hoeveelheden tropane alkaloïden. De glanzend zwarte bessen met paars zijn voor kinderen het gevaarlijkst omdat ze hun giftigheid niet kenbaar maken door een vieze smaak, maar wat zoetig smaken. Twee van die bessen kunnen bij kinderen al fatale gevolgen opleveren. Men claimt dat de wortels het meeste gif bevatten. Dat moet wel heel veel zijn omdat men ook heeft ondervonden dat het eten van één enkel blad al dodelijk kan zijn
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Omdat ik de vraag als gast stelde, kon ik niet antwoorden, ik leef nog gewoon hoor. Nu ik ben ingelogd, zie je dat ik reeds eerder heb geantwoord.
Inmiddels heb ik na research op internet waarschijnlijk de bes gevonden, voor degenen die nog nieuwsgierig waren.
Het was de Sleedoorn, zeer waarschijnlijk. Niet giftig, trouwens.
Zie deze website: http://utrechtseheuvelrug.punt.nl/content/2010/09/bessen-giftig-of-niet
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Gelukkig dan maar haha, was ook maar een grapje natuurlijk, ik had niet gezien dat er inmiddels een naam stond :-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Proeven is niet inslikken, heer voldemort.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Daar heb je wel een punt ja.

Antwoorden (2)

mischien vlierbessen! die zijn heel bitter van smaak en sterk
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ivana
10 jaar geleden
Vlierbessen zitten in trossen en bovendien aan struiken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vlierbessen groeien niet op de grond zoals bosbranden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bosbessen en niet bosbranden natuurlijk. (Die automatische spelling werkt niet altijd zoals je wilt)
Mogelijk heb je de eenbes geplukt ( Paris quadrifolia). Bolvormig, besachtig, zwart, in een krans van vier grote ongesteelde bladeren, smalle witte bloemen. Deze bes is giftig. Groeit in vochtige bossen en rond deze tijd zijn de bessen rijp .
Of je hebt, als er enkele besjes onder elkaar aan één takje hingen, Salomonszegel geplukt. Ook giftig. Alles wat je niet kent, niet eten, is de regel van de natuur. Alleen veilig eetbaar voor mensen is, wat de groenteboer verkoopt.

Toegevoegd na 1 uur:
Op heuphoogte, zeg je nu? Dan is het meer in de richting van de vuilboom of heggedoorn. Maar die bessen zijn niet zwart en hebben meer dan eén pit. Niet giftig.
Overigens groeien bosbessen op de grond en de struikjes blijven 10cm of zo. Alleen voor een kaboutert op heuphoogte.Moet je voor door de knieën. Jammer dat er geen foto te zien is, er zijn nogal veel bessen en besachtigen.