wat is de sterke geur die van mijn zelfgemaakte wijn afkomt?

Ik heb 3 jaar geleden voor een schoolproject met een vriend onze eigen wijn gemaakt, maar nu ik er de deksel net vanaf trok kwam er een hele sterke geur vanaf waarvan mijn ogen gingen tranen. Het is een paar maanden geleden dat ik die deksel er voor het laatst af heb gehaald, maar er is via een klein gat wel altijd lucht bijgekomen. Mijn vraag is wat deze sterke geur is en of dit verdere invloed op mijn wijn heeft (ik wil hem gaan bottelen).

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Als de geur je ogen doet tranen is het geen goed idee om die wijn nog te drinken daar hij gegarandeerd naar de knoppen is.
Ik weet niet welke geur zo sterk is dat hij je ogen doet tranen maar als het een azijngeur is dan heb geen wijn meer maar wijnazijn.
Het is echter ook mogelijk dat je een chemische reactie ingang hebt gezet die iets compleet anders zal opleveren daar het geen goed idee was om een paar maand geleden het deksel eraf te halen zodat er lucht bij de wijn kon. Tezamen met de lucht zijn er heel waarschijnlijk ook andere dingen (lees micro-organismen) mee in je wijn gekomen.
Ook dat kleine gat is niet goed, om wijn te maken moet je het recipiënt waar je wijn in maakt namelijk afsluiten met een waterslot zodat de koolzuurdioxide eruit kan maar niets erin.
Dus als de geur zo sterk is dat hij je ogen doet tranen zou ik hem zeker niet meer bottelen laat staan consumeren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
goed antwoord. Is inderdaad veel te veel lucht bijgekomen. Alleen de gootsteen is er nog blij mee.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En ik betwijfel zelfs of de gootsteen er blij mee zal zijn :-D
Maar misschien is het een goed middel tegen de ratten in het riool? :-)))
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ah, bedankt voor uw antwoord. Er heeft wel altijd een waterslot opgezeten, maar toen de wijn klaar was met gisten heb ik hem in de gistingsemmer gedaan met een theedoek erover (kon dus wel wat lucht bij komen). Weggooien dan maar.