Welke rijst eten ze dagelijks in Japan en is makkelijk te eten met chopsticks?

Ik ben aan het leren om met chopsticks te eten en nu wil ik weten wat voor rijst de Jappaners dagelijks eten. Nederlandse rijst is vrij moeilijk te eten omdat het niet kleeft tenzij je rijst eet als de Chinezen.

Gebruiken ze hier sushi rijst voor of is dat alleen voor sushi?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
10.4K

Het beste antwoord

Japanse rijst.
En dat is niet flauw.
Want zo heet het.
De Japanse rijst die voor sushi gebruikt wordt, is niet hetzelfde als de rijst die in Nederland meestal gebruikt wordt bij het maken van Oosterse gerechten. Japanse rijst is een gepolijste, witte, rondkorrelige rijstsoort die veel zetmeel bevat. Deze laatste eigenschap van de rijst zorgt er voor dat deze beter blijft plakken, daarnaast is deze rijst iets zoeter dan gewone rijst waardoor de sushi nog lekkerder wordt.
Het heet ook wel: Sushirijst, Japanse rijst, shari, uruchi-mai, sushi rice, onigiri rice, Japonica rice, pearl rice.
Een gepolijste, witte, rondkorrelige rijstsoort die van nature veel zetmeel bevat zodat deze na het koken lekker aan elkaar blijft plakken. Dus de korrel van de Japanse rijst is ronder en na het koken is deze plakkeriger.
Hier worden wat soorten en merken genoemd:
http://www.aziatische-ingredienten.nl/sushirijst/

Voor de echte Japanse rijst zul je in de plaatselijke toko moeten zoeken.

Lees hier meer over Japans eten:
http://www.uchiyama.nl/ngjapkeuken.htm
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt

Andere antwoorden (2)

Het is in ieder geval geen sushi-rijst zoals in de sushi, dat wordt aangemaakt met veel suiker en azijn en is te hoog van smaak om zo te eten.

Ze eten er gewoon soorten rijst die aan elkaar kleven, kleefrijst. Dat kunnen heel veel verschillende soorten zijn, zoals we in Nederland ook variëren met de rijst.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De gewone Japanse rijst die normaal het meest gebruikt wordt noemen de japanners zelf 'uruchimai'. Dit is anders dan bij ons, een rondere korrel die na het koken plakkerig is.

Ze hebben ook de 'mochigome' maar die wordt meestal bij speciale gelegenheden gebruikt en is meer een zoete, heel sterk klevende rijst. De ' mochi balletjes' die hiervan gemaakt worden zijn dan ook stevig en zoet, als snack op een stokje gegrild en met een zoete sojasaus overgoten of traditioneel met Japans Nieuwjaar door de hele familie volgens een vast ritme bereid. Ze worden ook vaak door een gekleurd zoet poeder gerold. Deze rijst wordt nooit voor de sushi gebruikt of bij de gewone dagelijkse maaltijd. Voor hen is dit een meer speciale rijst.

Dan hebben ze de sushi rijst, speciaal voor sushivulling. De sushirijst die wij hebben stamt meestal uit Italië maar dit moet op de zak staan. Dus even erop letten bij zelfs de toko's. Die hebben ook vaak de Italiaanse sushirijst. Bij de Japanse staat vaak 'Japonica' of iets dergelijks op de zak. Koop hiervoor nooit rijst waarop 'sweet rice' staat.

Er is ook nog de 'genmai' een bruine rijst. Doordat ze het buitenste vliesje hebben verwijderd, heeft hij een bruine kleur. Hij heeft meer voedingswaarde maar moet ook langer koken.

Toegevoegd na 18 minuten:
Een veel voorkomende sushirijst in de meest voorkomende Aziatische toko's is van het merk 'Shinzu'.
Hier kan je eens een kijkje nemen op rijstgebied .
http://www.onlinetoko.eu/
amc