De ESBL bacterie is ook gevonden op biologisch vlees was laatst op het nieuws. Waar kan ik nog vlees vinden waar dit niet op zit?

Als ik vlees koop is dit meestal biologisch, dit voor de het dieren welzijn maar óók vanwege het antibiotica gebruik in de reguliere vleessector. Nu blijkt het ESBL in meer of mindere mate ook op biologisch vlees te zitten (in meer of mindere mate). Is er nog vlees te koop waarvan ik kan weten dat het er niet op zit? En dat eigenlijk niet bij een boerderij te koop oid, maar in de supermarkt?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Kort en bondig antwoord: nee, je kan geen vlees kopen waarvan je zeker weet dat het vrij is van welke bacterie dan ook, inclusief ESBL.

Het probleem is dat "ESBL" is niet één soort bacterie. De naam verwijst naar een gen dat gedragen wordt door een darm bacterie, en dat kan zo'n beetje elke soort die in onze darmen zit, en onder normale omstandigheden vreedzaam in balans is met ons lichaam. In de meeste gevallen zijn dan bacteriën van de familie Enterobacteriaceae, zoals Escherichia coli of Klebsiella.
Dit gen codeert de productie van een enzym dat de meeste antibiotica kan afbreken, met name alle β-lactam antibiotica (penicilline en cefalosporines), vandaar de naam ESBL: extend-spectrum beta-lactamase.

De reden waarom je ESBL bacteriën ook in biologisch vlees kan aantreffen is dat deze bacteriën inmiddels al zo'n beetje "overal" zitten, en de mensen (inclusief de boer, de dierenarts, de bezoekers, de kinderen van de boer...) kunnen ergens de bacterie oppikken en de dieren hiermee besmetten.
Overigens, het is niet zo dat biologisch gefokte dieren geen antibiotica krijgen. Het verschil is dat ze deze alléén krijgen als ze ziek zijn, en in feite zou dat ook moeten gelden voor alle dieren. Het belangrijkste verschil tussen biologisch en gangbaar vlees, is dat de dieren gevoerd zijn met biologisch geteeld graan, vandaar ook dat dit vlees veel duurder is, omdat hun voer veel duurder is.
Het dierenwelzijn staat in feite los van het biologisch of niet, maar in de praktijk gaan deze twee dingen vaak samen, omdat een boer die biologisch produceert, vaak extra aandacht heeft voor de welzijn van hun beesten, maar voor alle duidelijkheid: het zijn twee aparte dingen.

Maar geen reden tot paniek... althans thuis. Het is absoluut niet nodig om extra maatregelen te nemen om ESBL bacteriën te bestrijden en je hele keuken onder de bleek te krijgen, want ESBL bacteriën zijn niet schadelijk voor een gezonde persoon. Het probleem is dat in ziekenhuizen, tehuizen of omgevingen met zieke of zwakke groepen, deze mensen kunnen wél hierdoor geïnfecteerd raken, en dan is de ziekte erg moeilijk te bestrijden. Maar het grootste probleem is als deze bacteriën de ESBL-gen overdragen aan écht ziekmakende bacteriën, zoals b.v. tuberculose.
In ieder geval de maatregelen om dit te voorkomen moeten worden genomen in de boerderij en in de ziekenhuizen, en niet alleen in Nederland, maar wereldwijd.

Dus eet gerust je stukje biologisch vlees (^_^)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor je goede uitleg!

Andere antwoorden (1)

Nee, het zijn algemene bacteriën die over het algemeen onschadelijk zijn, maar door hun ongevoeligheid voor de meeste antibiotica zorgen ze voor problemen, vooral bij mensen met een verzwakte weerstand. Het vlees goed verhitten, goed oppassen dat je geen messen, snijplanken en schotels gebruikt voor rauw vlees en dan dezelfde voor groentes. Het aanrecht en dergelijke af en toe wat ontsmetten met chloor of dettol nadat je het schoongemaakt hebt met een schoonmaakmiddel of zachte zeep en soda is ook een goed plan.