welke volkoren producten worden er in het mediterraanse dieet gegeten?

Ik lees altijd dat er Mediterraanse landen veel volkoren producten worden gegeten. Ik vraag alleen welke?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (1)

De term ‘Mediterraan Dieet’ verwijst naar voedingspatronen die kenmerkend waren voor bepaalde mediterrane regio’s in de vroege zestiger jaren, zoals Kreta, gedeelten van het Griekse vasteland en Zuid-Italië. Van oudsher werden deze voedingspatronen gekarakteriseerd door een overvloedige consumptie van plantaardig voedsel (groenten, fruit, brood, pasta, peulvruchten en noten), olijfolie als primaire bron van vet en gematigde hoeveelheden vis, gevogelte, vlees, zuivelproducten, eieren en wijn. Het mediterrane dieet is arm aan verzadigde vetzuren en bevat een hoog gehalte aan enkelvoudig onverzadigde vetzuren, voornamelijk afkomstig van olijfolie.
Volkoren producten spelen een belangrijke rol in het Mediterraanse dieet. Voorbeelden van volkoren producten zijn brood, pasta, aardappels, polenta, rijst en couscous. Onbewerkt graan is erg gezond en staat bol van de vezels, mineralen, vitaminen en andere voedingsstoffen. Niet alleen vermindert volkoren graan het risico op hartaandoeningen en kanker, het voorziet het lichaam eveneens van energie in de vorm van gezonde calorieën en vetten. Doordat het volkoren graan zo vezelrijk is, verteert het langzaam wat zorgt voor een langer vol gevoel. De bewerkte graanproducten hebben daarentegen deze goede eigenschappen in het bewerkingsproces verloren. Om witte pasta, wit brood en witte rijst te maken wordt het buitenste laagje van de graankorrel afgehaald. Dit laagje bevat echter al het goede waardoor het eindproduct niet meer dan een onnuttige calorie is.