Kan je cupcake beslag roeren in plaats van mixen ?

Ik heb de basismix voor cupcakes van dr. Oetker gekocht (naturel). Maar er staat dat ik het moet mixen, maar ik heb geen mixer. Kan je het ook gewoon roeren ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
23.1K

Antwoorden (3)

Roeren wordt moeilijk, omdat het vrij erg plakt. Kneden kan wel, met de blote handen dus. Heb ik wel vaker gedaan, al is het eerste stukje beter te doen met een garde. En daarna lekker je vingers aflikken!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja hoor dat kan, misschien in het begin makkelijker met een vork of een houten lepel met een gat erin, en daarna met een garde. Je bent er wel langer mee bezig, en het is wat harder werken dan mixen. Dat deeg is wat te dun om echt met de hand te kneden denk ik, maar dat kun je ook proberen.
En bedenk, voor de tijd van de mixer werd er ook al gebakken
anneliez
11 jaar geleden
Het voordeel van mixen is dat je vooral in het begin, wanneer je de boter eerst tot room roert, dan de suiker erdoor roert die eigenlijk niet meer voelbaar moet zijn en dan de eieren één voor één erbij roert totdat elk ei volledig is opgenomen in het beslag, met weinig moeite een heel luchtig crèmig beslag krijgt. Wil je dit met de hand bereiken, kost het aardig wat inspanning!
De droge bestanddelen zoals bloem toevoegen hoeft niet lang geroerd te worden, dat is dus geen punt. Het is juist het begin waarin je met de mixer al een minuut of 4-5 bezig bent om lucht in het beslag te krijgen.
Het kan echter wél met de hand hoor, want vroeger deed men niet anders toen er nog geen elektrische mixers waren. Je moet er echter wel een inspanning voor doen en meer kloppen dan roeren. Dit kan best moeizaam zijn waarin je echt je pols wel zult voelen! Maar voor een echt luchtige cake moet je iets overhebben! (^-^).
Niet gewoon roeren dus , maar echt kloppen. Dat brengt de lucht in het beslag.

Toegevoegd na 3 minuten:
De hoofdzaak ligt in het begin. Boter, suiker en eieren.
Vanaf de bloem toegave hoef je niet meer te kloppen. Die kan je er door heen scheppen en er snel doorheen roeren. Hoe meer je dan roert, hoe meer je de lucht dan weer uit het beslag haalt.
amc