Ik wil sommige baksels met eigeel gaan bestrijken. Maar hoe reinig ik het kwastje? Er blijft toch altijd wel wat eigeel tussen de haartjes zitten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
2K

Het beste antwoord

Je kunt het kwastje afwassen met heet water en afwasmiddel. Daarmee krijg je het prima schoon.

Of je kunt het kwastje in de vaatwasser doen. Omdat houten steeltjes met haren niet heel goed tegen het schoonmaakmiddel in de afwasmachine kunnen zou je kunnen overwegen om een kwastje te kopen op basis van siliconen.

Dit is veel hygiënischer en kan goed tegen hitte. Je kunt er niet alleen eigeel mee bestrijken, maar je kunt er zelfs een hete poffertjespan mee invetten. En het kan prima tegen de afwasmachine.

Toegevoegd na 6 minuten:
Beste is een siliconenkwastje die je van de steel kunt afhalen. Ik heb de mijne gekocht bij de blokker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Plusje, je hebt dan ook geen last van loslatende haartjes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is zo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik begin wel te wennen aan het siliconen kwastje, maar ik kon het ook niet vergelijken met een kwast met sisal haartjes. Ik had zo'n goedkoop ding van de blokker en die was lastig te reinigen en de haren vielen uit (misschien door de afwasmachine). Ik kan me trouwens wel voorstellen dat zo'n sisal kwastje beter werkt bij het bestrijken met eigeel (bij nader inzicht). Maar zo'n sisal kwastje kan je toch ook gewoon goed schoon krijgen met heet water en afwasmiddel?

Andere antwoorden (3)

Altijd met koud water, nooit met heet, want dan krijg je gekookt ei tussen de haartjes. Met je handen de haren uiteen doen en dan goed afspoelen. Je kan met je vingers controleren / voelen of er nog ei tussen zit.

Toegevoegd na 39 seconden:
Ik bedoel: niet gekookt, maar wel gestold ei. Het idee is hetzelfde uiteraard.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het eiwit stolt dan spoel je dit er met afwasmiddel zo uit. Het lijkt mij onhygienisch om een kwastje alleen met koud water te reinigen. Bacteriën gaan dan niet dood en vetten lossen niet op in water.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wellicht gaf ik de indruk dat dat met je handen schoongemaakt moet, maar met afwasmiddel en koud water kan je ook prima afwassen en verwijder je prima vetten mee, heb ik geleerd tijdens jarenlang kamperen... dat was mijn insteek. Verders, ik heb één keer mijn kwast afgespoeld met heet water, vervolgens bleven er resten ei tussen zitten hoe hard ik het ook schoon probeerde te maken met mijn afwasbarstel en vervolgens bleven er "stukjes" (die dus niet weggingen tijdens het afspoelen) achter op mijn baksels. Ik ontdekte dat het ook prima kan met koud water en afwasmiddel en dat dat een stuk schoner is dan met heet water. Vandaar dus ook mijn antwoord.
Probeer eens een pannetje met water en wat soda, en leg het kwastje daarin, gas aanzetten en kook het uit. Zo wordt het hygienisch schoon.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoewel afwassen al voldoende is, klopt het dat je het kwastje kunt uitkoken. Plus voor dit nieuwe antwoord. Bacteriën kan je zeker doden bij 60 graden en soda ontvet ook goed. Dus aan de kook brengen, van het vuur af en kwast erin is qua hygiëne al voldoende. Als je zo'n houten steel met een harig kwastje hebt is dit een betere oplossing dan in de afwasmachine.
De haartjes even door de azijn en het eigeel verdwijnt als sneeuw voor de zon, daarna hoeft het borsteltje alleen maar goed afgespoeld te worden met lauw water.