Welke gerechten blijven voedzaam bij opnieuw opwarmen of warmhouden?

Mijn zoon heeft in zijn nieuwe opleiding heel lange school- en reistijden waardoor hij gemiddeld rond 19:30 - 20:00 uur thuis is. Ik kan niet alle dagen tweemaal gaan koken, maar 20:00 uur eten wordt voor de rest van het gezin ook wel erg laat. Dus welke gerechten zijn ook nog voedzaam wanneer je het warm houdt/opwarmd?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
1.7K

Antwoorden (4)

Een pasta met tomatensaus en worteltjes is altijd goed te doen :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In principe blijven alle gerechten voedzaam wanneer je het dezelfde avond opwarmt of warm houdt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
Voedzaam blijven ze wel, maar de hoeveelheid vitamines gaat wel drastisch omlaag. Dus hoe langer warm gehouden, hoe minder gezond het gerecht wordt....
Je kunt het eten uit gezondheids oogpunt beter weer even in de magnetron opwarmen dan het steeds op het fornuis warm houden lijkt me. En daar zijn soepen en stampotten bij uitstek geschikt voor.
12 jaar geleden
Ik zou ook vooral kiezen voor direct na het bereiden snel afkoelen in ijskoud water, dan in de koelkast zetten en opwarmen als je zoon gaat eten.
Klassieke eenpansgerechten als chili zijn prima op te warmen, en wat dacht je van dingen als nasi: meestal de volgende dag lekkerder dan dezelfde dag.
Of je kookt apart, je kunt bijvoorbeeld vooruit koken en dan in porties invriezen: rijst, pastasaus, kipfilet met saus, alles wat je bedenken kunt. Zet duidelijk op een zakje wat erin zit en je zoon kan zelf combineren met bijvoorbeeld de groente die jullie die dag ook aten, of een salade of iets dergelijks.
En misschien wil hij het wel zelf opwarmen ;-)