Hoe maak ik droge satesauspoeder? In de winkel kun je zakken kopen met pindasauspoeder waar alleen water bij hoeft. Ik wil zo'n droog mengsel maken.

Ik maak graag zelf pindasaus, waarbij ik begin met de basis: pinda's roosteren en malen.
Dat doe ik graag in grote porties, zodat ik niet elke keer een handjevol pinda's hoef te roosteren en te malen. Die gemalen pindakruimels bewaar ik.
Nu kun je in Nederland van die lekkere mengsels kopen met pindakruimels en kruiden waar je alleen water aan toe hoeft te voegen. Ik zou graag zelf zo'n mengsel maken, zodat het een keer veel werk is, maar daarna kan ik dan snel lekker pindasaus maken door alleen heet water toe te voegen en het op te koken. Maar ik kan nergens een recept vinden.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Koken
2K

Antwoorden (1)

Hoi Helene, om poeder te kunnen maken voor pindasaus wil je eigenlijk pindasaus waar alle vocht aan onttrokken is. Dit is alleen mogelijk als je het vriesdroogt. Daar heb je een speciaal apparaat voor nodig, die vooral in de industrie gebruikt wordt (vanwege de aanschafprijs). Ik weet dat sommige hogescholen zoals HAS Den Bosch en Wageningen Universiteit dit apparaat op labschaal hebben. Wie weet zijn daarin mogelijkheden, of zijn er via internet aanbieders om zo'n apparaat te kunnen gebruiken.

Mocht het puur gaan om langer thuis te conserveren van satesaus, kun je ook overwegen om het in te vriezen. Satesaus laat zich erg goed invriezen; je zou een grote hoeveelheid saus kunnen maken en deze in porties kunnen invriezen. Voor gebruik haal je een van deze porties uit de vriezer en warm je deze op in de magnetron of in een pannetje. Ingevroren is satesaus zeker 12 mnd houdbaar. Succes!

Vriendelijke groeten,
Mike

Toegevoegd na 4 minuten:
NB. Een ander voordeel van de saus compleet afmaken en geportioneerd invriezen is dat je geen bindmiddelen of E-nummers hoeft toe te voegen aan het product en zo een veel puurder eindproduct hebt. Ik kan me voorstellen dat als je zelf pinda's brandt en daarmee pindasaus maakt, je gaat voor een zo lekker mogelijk en puur mogelijk product.