Hoe maak je babi pangang spek, opdat het hetzelfde smaakt als wanneer je het bij de Chinees haalt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
7.1K

Het beste antwoord

Ik heb een kennis, een oude indonesische dame en die maakt het altijd zo (als je het recept met het knapperige spek bedoelt);

Je koopt bij de slager een stuk buikspek met zwoerd.
Dan ging ze de kruiden oeleken (in een vijzel stampen)en wel de bekende 5 spices; 2 theel. zwarte peperkorrels,
8 st.steranijs of 4 theel. anijszaad, 1 eetl. venkelzaad,
½ theel. kruidnagelpoeder, 1 eetl. kaneel. Dit oelekte ze dan in een vijzel en deed er een beetje water bij.
Dan moet je het buikspek insnijden maar de zwoerd moet wel heel blijven. Het vlees nu met de boemboe inwrijven en afgedekt een nachtje laten intrekken.

Dan in de oven met de zwoerd onder gaar laten worden.
Vervolgens met de zwoerd naar boven onder de grill (of op de BBQ) tot de zwoerd knapperig is geworden. Soms smeerde ze de zwoerd nog in met jenever, of als ze dat niet in huis had, met bakpoeder. Dit maakte de zwoerd nog knapperiger.

De saus maakte ze door knoflook, sambal oelek,en taotjo
te oeleken en aan te braden. Dan deed ze er tomatenpuree, tomatenketchup, bruine suiker bij en liet het even sudderen. Evtl. binden met wat maizena.

Het was altijd heerlijk! Ik maak hem meestal zelf ook zo.

Het is echter ook lekker om het vlees alleen te smoren.
Speklapjes in stukjes, peper,zout en ketjap erbij en marineren.
Uien fruiten, spek incl. marinade erbij en op laag vuur gaar smoren. Voeg naar smaak, komijnzaad ( poeder),djahé,
peper, knoflook, citroensap, koriander, laos, sambal en zout toe. Het mag best kruidig zijn, dus niet te spaarzaam.
Alles nog even doorpruttelen. Voeg wat water toe om droogkoken te voorkomen. Evtl. nog wat ketjap manis erbij voor d zoetige smaak. Een beetje bruine suiker kan ook als je het iets zoeter wilt.
amc
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Precies hetzelfde is lastig, want je hebt er een speciale oven voor nodig. Maar dit komt aardig in de buurt.

Hamlap inkerven en in de kerfjes plakjes knoflook stoppen. Dan inwrijven met 5 kruidenpoeder (toko) en in de ketjap manis leggen (goeie nemen, van ABC bijvoorbeeld bij de toko). Het geheel een nacht marineren en dan onder de grill.

De saus is gelijke delen gembersiroop en ketchup, eventueel wat chilisaus voor de pittigheid.
paulus811
13 jaar geleden
Dit is een zeer goed recept.

Babi Pangang.

Ingrediënten voor 4 personen
Voor het vlees: 800 gram varkenslapjes, 1/2 ui, 2 teenjes knoflook, 3 theelepels djahe, 2 eetl olie, 4 eetlepels ketjap manis, sap van 1/2 citroen, potje atjar thampoer. Voor de Pangangsaus: 4 dl water, 1 of 2 theel. sambal, koflookpoeder, 1 eetl. citroensap, 1 klein blikje tomatenpuree, 4 eetlepels donker bruine basterd suiker, 2 eetl. gembersiroop of 1 - 1 1/2 eetl. djahe, 4 eetl. tomatenketchup, maizena

Hulpmiddelen
Oven, ovenschaal,koflookpers, vergiet, platte vleesschaal.

Voorbereiding
Snijd de ui klein. Meng ui, knoflook uit de pers, djahe, olie, ketjap, citroensap door elkaar. Laat hierin het vlees ca. 1 uur marineren.
Oven voorverwarmen op 200 graden.

Bereidingswijze
Zet het vlees met de marinade op en laat het op een laag vuur gaar stoven. Eventueel wat water toevoegen tijdens het stoven. als het vlees gaar is, dit in een ovenschaal doen Klein beetje vocht van het braden op de bodem Deze in de voorverwarmde oven zetten. na ca. 15 minuten heeft het gerecht een bruin korstje. Laat de atjar uitlekken. Maak de saus door alles in een pannetje onder goed roeren warm te maken en te binden met maisena.

Serveertips
Leg op een platte vleesschaal eerst de atjar, dan het vlees en daarover heen een gedeelte van de saus. Serveer de rest van de saus appart. Lekker met witte rijst of met nassi of bami maar dan zonder vlees klaar gemaakt.