Hoe maak ik een goede bodem voor een monchou taart?

Laatst heb ik een monchou taart gemaakt met bodem van koekjes kruim. Op zich heel lekker maar helaas viel de bodem uit elkaar. Mijn moeder zei dat ik er meer boter in had moeten doen maar dan kan ik beter een boter koek maken. Wie o wie heeft goede tips?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
35.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Moet simpel zijn, he, zo'n Monchoutaart. Heb je 't recept voor ons?

Antwoorden (8)

Ik gebruik zelf altijd bastognekoeken en meng daar niet alleen boter maar ook jam doorheen. Dan neem ik meestal een smaak die bij de taart past.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Da's een goed idee inderdaad, ben nog een beginnend bakker ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Belangrijk is ook dat je de bodem niet te dun maakt
* Bak je taartbodem zelf.
Zie hier een paar voorbeelden

http://www.smulweb.nl/artikelen/124898/Receptuur-voor-verschillende-soorten-taartbodems

* Koop een kant en klare taartbodem bij de supermarkt.

* Gebruik
250 gram verkruimelde koekjes
100 gram boter
•Meng de koekkruimels met de gesmolten boter en verdeel het mengsel over de bodem van de bebakpapierde springvorm. Zorg ervoor dat de bodem helemaal bedekt is en druk het goed aan, met je vingers of de achterkant van een lepel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik gebruik altijd mariabisquitjes, die maal ik in de keukenmachine tot het heel fijn is, smelt boter in een pannetje en meng de fijngemalen koekjes daar doorheen. Dan uitstrijken in taartvorm en plat drukken met n lepel! Heerlijk voor iedere taart die je maakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door stevige koekjes te gebruiken, zoals volkorenbiscuits of bastognes. Die te verkruimelen in een zak of tussen een (thee)doek door en met een deegroller (of lege glasfles) stevig over te rollen. Dan boter smelten in een pannetje op een laag vuur. Daar de koekkruimels goed mee vermengen. Dan flink aanduwen in de taartvorm en in de koelkast laten opstijven.
Op 250 gram koekjes gebruik je 125 gram boter.

Toegevoegd na 4 minuten:
door en met = door er met
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
koop gewoon zon pak van Dr. Oetker :P
Nee , dan kan je niet beter een boterkoek maken, want die moet ten eerste al (voor)gebakken worden, en is te zwaar voor de taart. En dat is pas ECHT vet. (1 deel boter, 1 deel suiker, 1 deel meel en ei).

Een bodem voor een kwark-, yoghurt- of monchoutaart kun je maken met alle soorten koekjes die je lekker vindt. Biskwietjes zijn heel neutraal, bastognekoeken / candijkoeken zijn heel geschikt en heel lekker, speculaasjes en janhagel zijn wat meer uitgesproken , spritsen zijn lekker maar wat zoet, affijn, alle brosse koekjes (variaties op biscuit- en zandgebak) zijn geschikt.

(Dus niet krakelingen en kletskoppen bijvoorbeeld ; die weer niet).

Heel veel boter hoeft er trouwens niet door ; op een half pak koekjes (meestal genoeg voor een bodem, hangt een beetje van de grootte van het pak af, ongeveer een koffiebeker vol (200 ml) is ongeveer 50 gram gesmolten (!) boter genoeg. Als je de boel door elkaar roert, moet het net een beetje vochtig zijn, en moet je met dat druk de kruimels plat kunnen krijgen, maar géén balletjes kunnen draaien.

Gooi die natte kruimels in de vorm, en druk ze aan met de bolle kant van een lepel. Stevig drukken. Na afkoelen zal de bodem dan stevig genoeg zijn om onder de taart te blijven zitten en stukjes at ge kunnen snijden, maar niet moddervet ; geen plak gesmolten boter met kruim.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik maak hem vaak van bastognekoeken maar heb er gisteren één gemaakt en die was erg lekker.
Ik heb zo'n 20 speculaasjes genomen en die in stukjes in de keukenmachine gedaan. Even flink laten werken tot het kruimeltjes waren. Deze heb ik toen in een schaal gedaan. Toen heb ik er 50gr. suiker en 75 gr. gesmolten boter doorheen gemengd. Ik heb alles toen in een vlaaivorm van 22 cm doorsnee gedaan en aangestampt met de voet van een wijnglas. Dit gaat uitstekend! Je kunt het ook met de bolle kant van een lepel doen, ofje drukt de losse bodem van een 22 springvorm erop om het plat te maken. Ik heb de bodem toen in een voorverwarmde oven van 190 graden C. ca. 8 minuten gebakken. Daarna liet ik hem afkoelen op een rooster. Deze bodem is verpakt in plasticfolie zelfs tot max. 2 weken in de koelkast houdbaar.
Je kunt ook vanille-of chocoladewafeltjes nemen maar dan wel de suiker weglaten.

Wil je een ongebakken bodem, neem dan 175 gr. verkruimelde Bastognekoeken en 125 gr. gesmolten boter. Of neem 175 gr. verkruimelde biskwietjes en 150 gr. gesmolten boter.
amc
12 jaar geleden
gebruik kaneelkoekjes (kruim van maken) 75 gram boter zacht roeren en dan vermengen met het kruim Minstens 1uur in de koeling zelf doe hem even in de diepvries
Dan wordt de boter mooi hard en kan je hem goed bewerken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik gebruik altijd jodenkoeken. Erg lekker en combineert erg goed met de monchou. Een bus jodenkoeken (zonder choco!) in de keukenmachine fijnmalen tot poeder of tussen 2 schone theedoeken met een deegroller. Daarna boter smelten en er langzaam gesmolten boter door heen doen. Net zo lang tot het een kruimige substantie word.
Dit in de springvorm doen (eerst een bakpapiertje op de bodem) en dan platdrukken met de bolle kant van een lepel. Daarna een half uur in de koelkast. Perfect en ook erg lekker als bodem voor andere taarten.