Hebben ze in Nederland in supermarkten bindsla?

Voor een recept heb ik bindsla nodig, maar hier heb ik nog nooit van gehoord. Verkopen ze het in supermarkten?
En wordt het dan verkocht onder de naam bindsla, of wordt het vaak anders genoemd?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
6.1K

Antwoorden (3)

Je kan het bij de betere groentenboer halen, vraag naar Romeinse sla :)

anders kan je ijsbergsla gebruiken, zie wikipedia:

"Romeinse sla, is een bladgroente die vooral in volkstuinen wordt geteeld, maar de beroepsteelt neem toe ter vervanging van ijsbergsla."

Toegevoegd na 16 minuten:
Ter verduideliking:

Je kan gewoon Ijsbergsla of gewone sla gebruiken als je geen bindsla kan vinden, bindsla heeft meer smaak e.d.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
paulus811
12 jaar geleden
De wikipedia toevoeging zegt niet dat ijsbergsla een alternatief is voor bindsla, dat heb je iets te snel geconcludeerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha, foutje: dat wikipedia moet losstaan. Je kan het bij de betere groentenboer halen, vraag naar Romeinse sla :), zie wikipedia:
"Romeinse sla, is een bladgroente die vooral in volkstuinen wordt geteeld, maar de beroepsteelt neem toe ter vervanging van ijsbergsla." anders kan je ijsbergsla gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het om een sterkere smaak gaat, neem dan biologische (ijsberg)sla uit een natuurwinkel.
Deze krijgt wat meer tijd om te groeien en heeft o.a. daardoor meer smaak.
Het is hetzelfde als romeinse sla, misschien kun je dat wel vinden,
anneliez
12 jaar geleden
De little gem is meestal wel verkrijgbaar bij AH. Dit is hetzelfde als bindsla, alleen een kleinere varieteit.
Bindsla is romanasla of Romeinse sla, maar ik zie hem hier het meest als 'little gem'.

Omdat de krop recht omhoog groeit en omdat met de bladeren bovenop dichtbindt bleekt het hart van de sla en blijft dit zacht. Vandaar de naam. De bladeren zijn wat steviger dan kropsla en ze smaakt ook iets wranger. Deze sla kan dan ook goed gestoofd worden.
Als sla wordt hij altijd gebruikt bij de bekend Caesar salade. Hij wordt dan in stukken gesneden of gescheurd, maar de bladeren geblancheerd en gevuld met kaas of gehakt of gestoofd met ui en knoflook, daar leent hij zich ook goed voor. Vaak is deze sla ook te krijgen in Turkse/Marokkaande winkels.
amc