Waar kan ik goeie recepten vinden om burgers van de Burger king en McDonalds "na te maken"?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
7.9K
jc54
12 jaar geleden
Voor díe hamburgers bestaan geen goede recepten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lijkt me wel. Het zijn gewoon ingrediënten die je in de winkel kunt kopen, het is dus na te maken. Na een beetje experimenteren natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou....je hebt er in elk geval iets voor nodig dat zo min mogelijk op vlees lijkt, zo weinig mogelijk smaak en zo dood mogelijk brood. Jij liever dan ik. Wel zijn er tientallen echt lekkere hamburgerrecepten voor handen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Marleen, ik kan echt genieten van een Whooper of een BIG King XXL of een Chicken Royale. Nu is er geen Burger King bij mij in de buurt anders had ik er elke avond gezeten :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik gelukkig niet (meer). Ben inmiddels beter gewend. Vroeger vond ik het wel lekker, maar sinds mijn pakweg 20 niet meer eigenlijk. Nu komen we eigenlijk uit princípe nooit bij McDonalds, maar mijn meiden zeuren er wel om. Dus toen we vorige week bij Ikea waren voor een nieuwe boekenkast, dacht ik, kom, ik zal ze even een keertje verwennen. Ruim tien euro voor twee lullige broodjes, twee theelepels patat, twee drankjes en een koffie, maar a la. Ik kon werkelijk mijn lol niet op toen ze er allebei echt niks aan bleken te vinden ! Alleen de milkshake vonden ze lekker, maar zowel de patat als de hamburgers konden hun goedkeuring niet meer wegdragen. Ik ben dus voor de komende jaren van het 'mamma, ik wil ook eens een keertje naar McDonalds ; iederéén gaat naar McDonalds, alleen WIJ nooit......' verlost ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
waarom zou je het überhaupt na willen maken, die dingen zij niet te eten! een gewone hamburger bij de supermarkt is 10x lekkerder...

Antwoorden (5)

Je moet 'echte' hamburgerbroodjes hebben (dus geen witte bolletjes), 100% rundvlees, cheddarkaas, ijsbergsla, tomaat, augurk, fijngesnipperde uitjes en het allerbelangrijkste: de saus. Die valt niet in de winkel te kopen en zal je dus bij de McDonald's zelf moeten kopen. Als je geluk hebt krijg je een beker.

Toegevoegd na 1 dag:
Met krijgen bedoel ik kopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Afgaande op de smaak (of het gebrek daaraan) heb je er volgens mij kunststof voor nodig, maar er zijn zowaar recepten voor handen :

Het vlees :
McDonals gebruikt mager rundvlees met een vetpercentage van 20 %. Even zoeken in de supermarkt of navragen bij de slager, en als het kan extra fijn laten malen. Standaard Nederlands gehakt is vaak wat te rul. Je kunt het ook zelf nog een paar keer door de vleesmolen (Fleischwulf zeggen ze in Duitsland) trekken. Het moet bijna een soort pasta / klei worden.

Tijdens het grillen (liefst op een vlakke anti-aanbakplaat) moeten de burgers zeer ruim gekruid worden , vooral erg zout. Alle McFood is extreem zout, teneinde de frisdrankconsumptie te garanderen en en passant de verslavingsfactor te verhogen.

De ideale kruidenmix bestaat uit :
4 theelepels zout, 2 theelepels VeTsin, 1 theelepel gemalen zwarte peper en 1/2 theelepel uienpoeder.
Kneed ze niet door de vleespulp, maar strooi ze voortdurend over de burger TIJDENS het bakken.

Broodjes (liefst droge hamburgerbroodjes uit de voorverpakking in de supermart) toosten door ze een minuut op een gloeiend hete grilplaat te leggen.

Voor de precieze - maar dan ook heel precieze- details over het opmaken met mosterd, ketchup, ui en augurk kun je het best even het originele (Engelse) recept doorlezen, want hier loop ik tegen mijn maximum aantal tekens aan.

Nog wel belangrijk is dat de hamburgers als ze helemaal klaar zijn, nog even moeten 'blenden' onder een warmteplaat of eventueel in een magnetron. het broodje moet daarbij weer een beetje kleffig worden aan de buitenkant. Ook het inpakken in een vetvrij papiertje is belangrijk voor die 'finishing toutch'. Liefst de burgers eerst vrijwel helemaal koud laten worden in de verpakking, en daarna 'oppeppen' onder een warmtebron of magnetron, circa 15 seconden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, mijn ding is het ook niet -ik moet dan ook eerlijk toegeven het recept (nog) niet te hebben uitgeprobeerd, maar ik ben best bereid het een keer een poging te geven. Er zijn zat mensen die het lusten, dus kwijt raak ik ze wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo veel zout wordt er niet gebruikt. (afhans extra)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is de samenstelling van de kruidenmix, die tijdens het bakken over de hamburgers wordt gestrooid. Ik heb het niet bedacht, hoor !! Ik lust het niet eens.
Feit is wel dat verreweg de meeste kruiden met het uittredend vet op de bakplaat worden weggespoeld. En dast je niet het hele mengsel nodig hebt voor één burger, uiteraard, maar hoeveelheden kleiner dan een theelepel mengen zo lastig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ve-tsin zit er echt niet in. Het is een mix van zout en peper, die in grote zakken (al gemixt) aangeleverd wordt.
Ik heb ooit enkele jaren bij de Mc gewerkt.
Gewone hamburgers zijn nog wel na te maken, daarvoor heb je nodig een wit bolletje (liefst ietwat te droog uitgevallen), mager rundvlees, zout&peper-mix, mosterd, ketchup, gewelde uitjes en augurk.

De stukjes vlees worden zonder vet, aan twee kanten tegelijk gebakken onder een gril (het magere vlees is nog vet genoeg om in zijn eigen vet te bakken).
Na het bakken (40 seconden) wordt het vlees (rijkelijk) bestrooid met de zout & peper mix.

Voor een cheeseburger is het recept hetzelfde, alleen moet er een plaatje cheddar-kaas (qua uiterlijk inderdaad vergelijkbaar met kunststof) (en qua smaak ook niet echt gelijkend op kaas) op gedaan worden.

Quarterpounders zijn weer gelijk aan hierboven, allen wordt er brood met sesamzaadjes gebruikt en zijn de stukken vlees dikker (lees: je ziet tenminste dat er vlees op je burger zit). Er wordt meer ketchup op gedaan, twee ipv 1 stukje augurk en twee plaatjes kaas. In tegenstelling tot de gewelde uien gaan hier echte uien op.

Als je een big mac wilt namaken, dan hoort er ook echte big mac saus bij, die wordt speciaal voor de Mc gemaakt, daarvan weet ik het precieze recept ook niet.
Voor de McChicken, McKroket & Filet ó Fish geldt hetzelfde: de saus wordt speciaal vervaardigd en daarvan kan ik je het recept niet geven (hoewel ik vermoed dat er bij de McChicken een grote hoeveelheid mayonaise in verwerkt is).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ ex collega:)
je moet gwn goed proefeen naar de hamburgers en ik kan je wel het recht geven van burger king hamburgers je heb van die hamburger broodjes nodig en runt burger van gehakt nodig en mostert en kethup en dat zijn de ding die je nodig heb er voor het is echt makkelijk en augurk 2 kleinen plakjes dat is het en het is ook nog eens lekker
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is geen recept. -1
http://www.topsecretrecipes.com/McDonalds-Recipes.html

Hier is een site waarin de 'geheime gekloonde ' recepten van o.a. Mc Donalds staan.
Als je bovenin 'view by brands' Burger King intypt, krijg je de Whopper ed receptuur te zien.

http://www.youtube.com/watch?v=uqVCk2oDpSE
Hier een voorbeeldje van een demo 'Big Mac' die op deze site diverse beroemde voedselketen-recepten laat zien.
Hij heeft hier een soort 'wetenschap' van gemaakt en kan hier zelfs goed van leven! Hij heet Todd Wilbur en heeft op de hele site veel filmpjes staan, erg leuk maar helaas Engels. Ik versta het goed maar weet dit dus niet van jou.
Als je iets niet begrijpt, gewoon even reageren!
amc