Wat is goedkoper in gebruik, oven of magnetron?

Als ik bijv. lasagne in de oven doe, moet dat 25 minuten op 180 gr.
Op het pakje staat echter dat het in de magnetron 4 minuten duurt...
Nou schat ik in dat een magnetron dan meer verbruikt... maar weegt het tegen elkaar op?

Ik heb nu een goede oven, maar wij overwegen wel een magnetron als het gebruik ervan goedkoper is...

Sneller lijkt het in elk geval wel te zijn... toch?

Toegevoegd na 2 uur:
Lasagne was niet echt een goed voorbeeld. Ik snap dat t dan niet knapperig wordt.
Maar ontdooien is ook een fijne functie vermoed ik, bovendien komt de magnetron er hoogstens BIJ, we doen de oven niet weg hoor!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
3.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je het voor jouw eigen apparaten heel precies wilt weten: je hebt apparaatjes voor een euro of 10 die je tussen het stopcontact en je apparaat stopt. Die meet precies hoeveel stroom je verbruikt. Dus 1 keer een maaltijd maken in de oven met dat dingetje erbij, en 1 keer dezelfde maaltijd in de magnetron, en dan weet je het precies.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oh, maar dan heb je het overigens alleen over de stroomkosten, niet over hoe lang het apparaat meegaat, misschien dat dat ook veel verschilt in kosten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oja, en ik raad je aan eens de gerechten die je in de oven maakt bij iemand anders in de magnetron te maken, om te kijken of je het we lekker vindt. Het eten wordt wel heel anders, de knapperige bovenlaag op de lasagna heb je bijvoorbeeld bij de magnetron niet, dan is alles gewoon zacht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
we willen ook vooral brood en vlees ontdooien... dat doe je niet snel in de oven bijv...

Het beste antwoord

De magnetron is circa de helft zuiniger dan de klassieke oven of het klassieke fornuis, behalve voor grote hoeveelheden.

Wat sneller koken betreft; de oven gebruik ik niet meer omdat het in de magnetron stukken sneller gaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als het om echte ovengerechten gaat, zoals b.v. lasagna, is een magnetron absoluut niet te vergelijken met een oven. De verhittingswijze is zo anders, dat voedsel wat bereidt is in de magnetron, in de verste verte niet lijkt op dat wat bereidt is in de oven. Bovendien koelt het veel sneller af en na afkoeling wordt het taai of juist slap.
Het bruine korstje krijg je met een magnetron ook niet echt.