Wat kan ik doen als mijn Crème brulee niet hard wordt?

Ik heb crème brulee volgens onderstaand recept:
http://www.smulweb.nl/recepten/1413374/Overheerlijke-huisgemaakte-creme-brulee

Precies aangehouden. Nu staat het al een uur in de oven en is nog even slap als in het begin.
Heb de oven nu hoger gezet (120 gr.) gebeurt nog niets. Iemand tips?
Heb ook al op verschillende sites tips gelezen, maar niets werkt.
(120 gr. moest 160 zijn)

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Koken
20.4K
ronron1212
5 jaar geleden
Dat wordt nooit hard dat moet een pudding worden.
Ritsuka
5 jaar geleden
Wat moet er hard worden dan? Het is gewoon een zachte pudding.
Het enige harde is het bovenste laagje, dat maak je vlak voor opdienen, karameliseren van suiker.
gvrox
5 jaar geleden
Het recept zegt 150 graden, dus 120 graden is lager, niet hoger.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
" Dat wordt nooit hard dat moet een pudding worden."
Zit een laagje rietsuiker op o.i.d. en dat wordt karamel, en als dat afkoelt is het zo hard als glas.
Amadea
5 jaar geleden
Inmiddels is de custard afgekoeld. Is het daarmee niet tevens opgestijfd?

Antwoorden (2)

Een Crême brulée brander heb je nodig om de de bovenkant van je crême brulée hard te krijgen.

Uit je eigen recept (bron) : verder heb je nodig
Kookpan, 4 kleine 1pers ovenschaaltjes, 1 grote ovenschaal, Creme Brulee-brander

Wellicht heb je er overheen gelezen, maar DAT apparaat is dus nodig om de bovenkant hard te maken, niet langer in de oven of een hogere stand. N.B. Je had de oven lager gezet, 120 graden ipv 150 graden.

Gebruik van een crème brûlée-brander:
Voor een perfecte crème brûlée gebruikt je zoals gezegd een crème brûlée-brander om het bovenlaagje van suiker te karamelliseren. Crème brûlée-branders zijn breed verkrijgbaar in diverse webshops en winkels met een groot assortiment in keukengerei. Een crème brûlée-brander bestaat uit een stevige grip, meestal met piëzo-ontsteking, waarop een busje met butaangas (aanstekergas) kan worden bevestigd. Bij sommige branders kan de sterkte van de luchtaanzuiging en daarmee de intensiteit van vlam aangepast worden. Het butaangas wordt in de meeste gevallen niet met het product meegeleverd en zal apart moeten worden aangeschaft.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Misschien ben ik wat onduidelijk geweest, excuses hiervoor. Ik weet wat creme brulee is en wat zo'n brander is en dat het niet 'hard' moet worden, alleen het bovenlaagje knapperig.
Wat ik bedoel met hard, is: in het begin is het echt een soort drinkbaar, de mix. In de oven hoort dit pudding, dus vaster te worden. Maar dit gebeurde niet. Het bleef even slap, waterig, als toen ik het in de vormpjes goot.
Erna55
5 jaar geleden
Je had de over niet warm genoeg gezet.
amc
5 jaar geleden
Oké @gast 139236; Heb je wel kokend water in het waterbad gevuld toen je het bij de schaaltjes in de ovenschaal of diepere vorm vulde? Het water moet tot de hoogte van de crème staan om goed te garen. Glazen schaaltjes garen ook niet zo goed als stenen- of ramequins net als lage-of diepe schaaltjes. Hogere - moeten al snel 10 min. langer garen. In elk geval zijn ze gaar als ze enigszins vast zijn geworden, maar ze zijn dan altijd nog wat 'wobbly' dus nooit onbeweeglijk vast. Na afkoeling en dit is heel belangrijk, zijn ze wel vaster geworden. Het beste is om het een nacht in de koeling te laten staan, maar het kan ook al in ong 5-6 uur in de koelkast.
Brand de suiker op de crème vlak voor het serveren, suiker eerder erop strooien onttrekt namelijk vocht uit de crème.
Crème Brulee is een crème die alleen maar hoeft te stollen in de oven, zodat je een soort pudding krijgt. Alleen het bovenlaagje hoort wat knapperig te zijn. Dit is feitelijk een laagje gebrande suiker.
Tegenwoordig (en ook in jouw recept) gebruiken ze daarvoor een speciaal keukenbrandertje https://www.youtube.com/watch?v=lpj9zZXqquc dat je zelfs bij Blokker kunt kopen https://www.blokker.nl/p/creme-brulee-brander/1125829

Heb je geen interesse hierin, dan kan je Crème brulee uiteraard ook op de 'ouderwetse' manier maken. Verwarm de oven voor op 200 graden C. (geen hete lucht) en zet de schaaltjes indien mogelijk recht onder het bovenste verwarmingselement. Laat het suikerlaagje dan zo'n 10-15 minuten karameliseren en de crème stollen.
amc
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Misschien ben ik wat onduidelijk geweest, excuses hiervoor. Ik weet wat creme brulee is en wat zo'n brander is en dat het niet 'hard' moet worden, alleen het bovenlaagje knapperig.
Wat ik bedoel met hard, is: in het begin is het echt een soort drinkbaar, de mix. In de oven hoort dit pudding, dus vaster te worden. Maar dit gebeurde niet. Het bleef even slap, waterig, als toen ik het in de vormpjes goot.
Erna55
5 jaar geleden
Je had de over nier warm genoeg gezet.
amc
5 jaar geleden
oké @ gast 139236;
Crème Brulee is nog niet zo simpel. Belangrijk is om de ovenschaal of hogere vorm waarin je de schaaltjes wilt garen, te vullen met heet water. De schaaltjes zet je dus hierin en vult de vorm met kokendheet water tot aan de hoogte van de crème. Dit scheelt al een hoop.
Ramequins of stenen schaaltjes garen ook beter dan glazen schaaltjes.
Ik neem altijd een temperatuur van 140 graden C. en dan zijn ze in een half uurtje gaar, bij hogere schaaltjes in 40 min Gaar zijn ze als ze wat vaster zijn geworden maar ze zijn dan nog wel 'wobbly' dus niet onbeweeglijk vast. belangrijk is het afkoelen..dan worden ze pas goed vast. Ong.6 uur in de koelkast, beter een nachtje in de koeling.
Suiker strooi je pas vlak voor het serveren, anders onttrekt het vocht aan de crème...dan alleen nog branden tot de suiker karameliseert en knapperig is geworden.