Hoe ziet de werkdag van een Kok er uit? En kookt hij alles zelf, of geeft hij alleen aanwijzingen aan leerlingkoks, wat ze moeten doen?

Hoe laat staat hij s`morgens op?
Hoe laat begint zijn werk?
En hoe laat gaat hij weer naar huis?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
14.6K

Het beste antwoord

Hier een antwoordt van een ex Kok
.Ik ben meer dan 20jaar werkzaam geweest als zelfstandig werkend kok.
In een goed hotel heb je verschillende diensten soms begin je om 6,30 tot ongeveer 15.00.Dan verzorg je het ontbijt (buffet)luch(buffet)en tussendoor de bestellingen van het restaurant.Om ongeveer 11.00 uur komen je collega ,s die dan weer werken tot ongeveer 21.00.En om 14.00 komen er weer collega s en die werken tot sluit.
Iedere week worden er nieuwe roosters gemaakt zodat iedere kok een beetje gelijk lopen zodat niet altijd de zelfde kok altijd de zelfde diensten draait,dus niet altijd ochtenddienst of avonddienst.Bij een goed bedrijf werk je om en om in het weekend.
In de horeca is het hollen of stilstaan .Omdat je nooit weet hoeveel gasten er komen.De ene keer razend druk en de andere keer sta je alleen maar schoon te maken .
Met feestdagen werk je altijd .Tenzij de zaak gesloten is natuurlijk.
Een kok doet beide ,koken en leerlingkoks begeleiden.Vaak is er ook een kok aanwezig die een diploma heeft om leerlingen te leren hoe en wat.Maar ook andere koks geven veel aandacht aan de leerlingen.
Omdat de regels van de hygiène heel erg hoog gesteld zijn moet de kok heel wat papieren invullen met alles wat er bv binnenkomt en ook wat er bereidt is,Datums is een must om de produkten in de gaten te houden.Vaak is dit vervelend werk maar noodzakelijk .

In een instelling werkt een kok weer anders.Vaak is er geen restaurant maar kook je voor de bewoners.Iedere dag heb je de zelfde aantal bewoners dus je weet hoeveel je moet bereiden.Ook zijn de tijden dan anders ook al wordt er s avonds wat meer gekookt dan vroeger maar dan nog ben je vaak om 20.00 al klaar met je werk.
Daarom is vaak de leeftijd al gauw rond de 35 en 40 dat je ander werk gaat zoeken wanneer je in de horeca werkt ,al die avonduren en feestdagen werken is niet echt leuk voor je relatie en bovendien kan er veel stress zijn wanneer het druk is in een restaurant of een hotelrestaurant.
Ik hoop dat je hier voldoende informatie heb gekregen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Hij begint om 10.00 uur 's morgens en werkt door tot laat in de avond. Als je een goede kok wilt zijn en creatief te werk wilt gaan en bij de betere restaurants wil werken, is het een hardwerkend bestaan. Je doet het omdat je van het vak houdt en je graag de uitdaging aan gaat. Je doet het niet om het salaris, de relaxte werktijden, de regelmaat, want dat is er niet.

De kok kookt alles zelf. Als hij dit goed onder controle heeft dan geeft hij instructie aan leerling koks, die dan bepaalde onderdelen mogen leren koken. De meeste koks zullen zo hun werk doen dat zij met een team van koks werken. Zij zorgen met elkaar dat het menu wat op de kaart staat goed voorbereid is en in de vriezer of koeling ligt. Komt er een bestelling, dan is er alleen nog het afkoken of bakken en opmaken. Zo kun je snel werken.

Verder is een keuken ingedeeld in de voorafjes, amuses, voorgerechten - hoofdgerechten - en nagerechten. Iedere kok is dan verantwoordelijk voor dat gedeelte. Dan hoeft niet 1 kok voor alles verantwoordelijk te zijn.
Natuurlijk is er een chef kok die de eindverantwoording heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
niets aan toe te voegen
Hoe laat een kok opstaat, moet hij zelf weten, als hij maar fris op zijn werk verschijnt. De aanvangstijd kan verschillen, als hij in een verzorging tehuis werkt, zal dit waarschijnlijk al om 07.00 uur zijn, en in een Horeca bedrijf tussen 09.00 en 10.00 uur zijn.In het verzorgingtehuis is het 40 uur per week, maar in de Horeca zal dit een paar uur meer zijn. Dit hangt af van de drukte die er is. Maar meestal ben je s'avonds rond 22.00 uur afgewerkt.
De kerntaak van een Zelfstandig Werkend Kok is het plannen, organiseren, leiden en uitvoeren van de werkzaamheden in de keuken onder verantwoordelijkheid van een leidinggevende. De Zelfstandig Werkend Kok bereidt alle gerechten zelfstandig. Ook komt hij met initiatieven voor aanpassing en variatie van de menukaart en voor de werkwijze in de keuken. Daarbij houdt hij rekening met de formule van het bedrijf waar hij werkt. Een Zelfstandig Werkend Kok is werkzaam in ambachtelijke bedrijven (waar veel gerechten à la minute worden bereid) of in procesmatige bedrijven (waar meer gebruik wordt gemaakt van voorbewerkte producten en waar minder à la minute wordt gekookt). Hij heeft meestal de taak om de leerlingen te instrueren en te begeleiden. Echter onder toezicht van de Chefkok, die hiervoor de uiteindelijke verantwoording heeft, en vaak een erkend Leermeester is.
Het is een mooi maar zwaar beroep, waar je helemaal voor moet gaan. Als andere mensen vrij zijn, ben jij aan het werk.
Dit is een punt wat je goed moet overwegen, zeker als je een partner krijgt/hebt, die hier op den duur problemen mee kan krijgen.
Ik heb het 50 jaar met plezier beroepsmatig gedaan, en rust nu uit. Alhoewel ik moet zeggen dat ik voor speciale gelegenheden toch nog met de muts op mijn hoofd aan het werk ben (het bloed kruipt waar het niet gaan kan).

Succes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn koks die alles zelf koken, er zijn koks die een bepaalde specialisme hebben en zich alleen daarmee bezig houden.
Een kok is ondergeschikt aan de chefkok, die is namelijk ook de eindverantwoordelijke over de keuken. De chefkok zal dan ook zeer waarschijnlijk les geven mits anders bepaald.

De mc d. gaat al om 9 uur open en zijn de koks daar al heel vroeg aanwezig om alles voor te bereiden.
Aanvankelijk van de keuken en hoe laat er geserveerd kan worden worden ook de start tijden bepaald van de koks.

Een restaurant kok, heeft daarentegen veel meer tijd nodig om voor te bereiden. Denk bijv. aan een soep die lang moet trekken etc.

Ligt dus echt aan het soort type keuken en wat er geserveerd wordt.

Toegevoegd na 1 minuut:
hoe laat een kok naar huis gaat....
ligt eraan hoe laat de keuken gesloten is.

Zal nog wel wat opruimwerkzaamheden zijn, en evt. schoonmaak en daarna naar huis. maar dat kan ook verschillen per restaurant/instelling/keuken etc.

En ligt ook wat voor contract de kok heeft.

De ene kok werkt bijv halve dagen en een andere volle.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uit eigen ervaring weet ik dat de meeste koks niet om 8 uur naast het bed staan! werdt eerder een uurtje of 10!
als je in een middel klasse restaurant werkt beginnen de koks meestal tussen 12.00 14.00 afhankelijk of je ook lunch draait en hoeveel mice a place(voorbereiding) je moet maken voor die dag! en natuurlijk hoeveel je vers maakt. zelf stond ik voornamelijk koude kant(voorgerechten,tussen koud,dessert) omdat ik patiserie erg leuk vond maar ook weer veel voorbereiding nodig had en je bent als laatste klaar op de afwasser na omdat natuurlijk het dessert als laatste mee gaat en dat varieert tussen 22.00 en 23.00 en tot slot nog even 1 of wat meer drinken ;)