Wat is het verschil tussen kcal en cal?

Ik heb thuis een roeier waarbij je het aantal 'cal' kan bijhouden. Maar op voedingsverpakkingen staat het altijd in 'kcal'. ik hoorde van iemand dat 1 kcal=1000 cal. Betekent dit dat als ik 200 cal op de roeier verbrand, ik in werkelijkheid maar 0,2 kcal heb verbruikt???

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
43.2K

Het beste antwoord

"Kilo" staat voor duizend.
1 kilocalorie is 1000 caloriëen.

Toegevoegd na 13 minuten:
In de volksmond wordt altijd gesproken over "calorieën", terwijl men in feite "kilocalorieën" bedoelt.
Een calorie is een té kleine energie eenheid (=de hoeveelheid energie die nodig is de temperatuur van 1 gram water met 1°C te verhogen) om in de praktijk te gebruiken door diëtisten of om de energie van voedsel aan te duiden.

Dus ja, het klopt: per dag heb je een paar miljoen calorieën nodig die je uit je voeding moet krijgen, en een sneetje brood bevat enkele tienduizenden calorieën.

De vraag of je roeier "calorieën" of "kilocalorieën" aangeeft heeft hetzelfde antwoord: er staat "cal", maar er wordt vast "kcal" bedoeld.
200 kcal zal het equivalent zijn tot (schat ik zo'n beetje in) 20 minuten roeien met een aardig hoog tempo. Als al de energie die je gebruikt in 20 minuten fysieke inspanning écht 200 calorieën zou zijn, dan zou dat nét genoeg zijn om de temperatuur van een bekertje water met 1°C te verhogen, en dat is uiteraard veel te weinig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus:
1 cal = 1 calorie
1kcal = 1000 caloriën
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Yep!
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Top! Bedankt voor de info!

Andere antwoorden (2)

Men spreekt in de volksmond over calorieën, maar de voedingswaarde van levensmiddelen wordt uitgedrukt in kcal, oftewel kilocalorieën, 1000 calorieën.

Wanneer iemand zegt dat hij 2000 calorieën per dag mag hebben, bedoelt hij in werkelijkheid 2000 kcal, en dus eigenlijk 2000000 calorieën.
bamibal
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ha Bamibal
Je geeft toch geen antwoord op de échte vraag: of de roeier van de VS Kcal of Cal aangeeft. Had ik ook niet goed gelezen aanvankelijk, vandaar de uitbreiding van mijn antwoord... (^_°)
Een kilocalorie (kcal) is 1000 calorie (cal). Nu is de eenheid calorie zo klein, dat het weinig nut heeft om te spreken over calorieën in het voedingsgebruik. Het gaat doorgaans over de kilocalorie, zelfs zo vaak dat calorie en kilocalorie door elkaar worden gebruikt, maar eigenlijk altijd kilocalorie wordt bedoeld. In schrift wordt dit vaak (maar niet altijd) uitgedrukt in Calorie (dus met een hoofdletter C). Dat is natuurlijk wat willekeurig; als je de gewone calorie aan het begin van een zin gebruikt, kan dat ook met een hoofdletter zijn. Toch kan je het soms wel zien op producten: "met maar 2 Cal.!"

Mogelijk dat op je roeier de calorieën ook met een hoofdletter worden aangegeven. Want ze bedoelen zeker kilocalorieën (of Calorieën).