Het lijkt op zoethout, maar het is vlees stok iets dikker en groter , hoe heet dat?

Om op kauwen. Niet voor dieren, maar gewoon voor mensen, dat is bij sommige slager te koop. Zoals huls stick, maar deze was groter en dikker.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (2)

Waarschijnlijk bedoel je "jerky".

Zie de link.

Toegevoegd na 5 minuten:
... en ineens denk ik dat het ook "biltong" kan zijn, hoewel de typische aanbiedingsvorm van biltong veel minder doet denken aan zouthout stokjes. Biltong is in feite vrijwel hetzelfde als jerky, maar jerky komt van oorsprong uit Zuid-Amerika, en biltong uit Afrika.
Zie ook de 2e link voor de biltong.

Toegevoegd na 1 dag:
Ik lees in je reactie dat het tóch geen jerky was.
Als je het gekocht hebt bij een lokale slager, en ik lees je omschrijving, dan kan het uiteraard ook een vleesproduct zijn dat de slager maakt. Als je een kunstdarm van de juiste dikte vult met gemalen of gehakt vlees, en laat je deze lang genoeg drogen, dan krijg je toch een soort gedroogde worst met het uiterlijk van jerky.
Dat kan je zelf zien: kan je nog de lange vleesvezels in de lengte zijn en voelen als je bijt en kauwt, of is het een product op basis van verkleind/gemalen/gehakt vlees? In dat laatste geval is er dan sprake van een worst, en welke fantasienaam de slager hiervoor bedenkt, is het aan hem.
Als het toch een jerky-achtig product is, dan hoeft dan niet exact zo uit te zien zoals in de foto. Het is aan de slager om te bepalen hoe dik en lang de stukken hij snijdt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is m niet, maar het was heel netjes recht en rond net als een dikke pen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar beef jerky is ook inderdaad lekker :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Perceel 30
Zie uitbreiding van mijn antwoord.
Behalve de door Gaby vermelde soorten, zijn er nog meer.
Zo heb je Sha Kampo gedroogd Yakvlees uit Tibet, Wagyu gedoogd rundvlees afkomstig uit Australië en Niurou Gan uit China, ook rundvlees.
Er zullen er ongetwijfeld nog meer zijn, veel landen hebben hun eigen versie, zoals ons eigen rookvlees, al heeft dat niet de gehele bewerking ondergaan.

Toegevoegd na 49 seconden:
Sorry, Gabi.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is prima Moolkeesje!! (^_^)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad heeft vrijwel iedere cultuur een eigen methode ontwikkeld om vlees te bewaren.
Zo is er b.v. in Spanje "cecina" (de "c" spreek je uit zoals de "th" in 'thank you') en dat zijn stukken rund- of wildvlees, sterk gedroogd en soms ook gezouten en gerookt, die enorm lang meegaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vannacht schoot me ook nog de naam Pemmican te binnen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ha Moolkeesje, dat herinner ik me uit stripverhalen over cowboys en Indianen. Of misschien uit Arendsoog?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In geen geval uit Arendsoog, die heb ik nooit gelezen.
K. Nowee = no way!
En evenmin uit stripverhalen, die las ik, behalve die van Tom Poes evenmin.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lucky Luke dus ook niet. Tja, dan is het woord Pemmican je door een oude indiaanse geest ingegeven, vermoedelijk...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk meer an schrijvers als Karl May en James Fenimore Cooper. ,maar dat is waarschijnlijk voor jouw tijd.