Waarom gaan witte- en rosé wijn in een groot wijnglas en rode wijn in een klein wijnglas? Waar komt dit vandaan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Dranken
9K

Antwoorden (4)

De witte wijn moet juist in het kleinere glas, en de rode in het grootste.
Oorspronkelijk is dat bedoeld omdat witte wijn koel/koud gedronken moet worden.
Als je een grote hoeveelheid in je glas hebt, wordt die op het laatst te warm.
De bedoeling is dus vaker een scheut koele witte wijn bij te kunnen schenken.
Zo drink je hem altijd lekker fris en niet te lauw.

Is eigenlijk een beetje onzin hoor, want je kan natuurlijk ook een kleine hoeveelheid in een groot glas doen.
Ik heb liever voor alle soorten wijn twee keer een kleine hoeveelheid in mijn glas als één keer zo'n hele volle bel.

Of rosé in het grote of kleine wijnglas moeten weet ik eigenlijk niet. Maar aan tafel wordt niet zo vaak rosé geschonken. Is meer voor op het terras of bij de BBQ of zo.
Hoewel er hele mooie rose wijnen zijn, die prima een gerecht zouden kunnen begeleiden. Het gebeurt alleen niet vaak.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit heeft o.a. met de temperatuur bij 't serveren te maken.

Wil je de servieskast opgeruimd houden, zorg dan voor drie soorten glazen. Rode wijn schenk je in een ruim glas, dat iets toeloopt aan de bovenkant. Witte wijn en rosé kunnen in een glas met dezelfde vorm, maar in een kleinere maat. Deze wijn smaakt het best als het koel is. Voor de mousserende wijn gebruikt je natuurlijk flûtes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is een gezegde onder sommeliers dat alleen een grote wijn een groot glas verdient. De meeste grote wijnen zijn de grand cru wijnen, meestal bourgogne. Dit omdat deze heel veel geuren hebben en door het glas te walsen, het gedrag te bekijken ( of het "plakt"aan de rand van het glas, en dan je neus er diep in te steken ( vandaar het naar binnen lopen van de bovenrand) kun je de geuren proberen te definiëren. Daarom de grote glazen voor de rode wijn. De witte wijnen hebben niet zulke diepe geuren omdat er geen warmte is om ze te ontwikkelen, ze moeten nl. koeler worden geserveerd.Dit geldt ook voor de rosé. 0ok maakt het het makkelijker om tijdens het diner het juiste glas te pakken bij de juiste gang.

Toegevoegd na 24 minuten:
Glazen met rode wijn worden ook maar tussen de 1/2 en 3/4 vol geschonken. Witte wijn en rosé 3/4 vol en de bordeau en bourgogne wijn 1/4 tot 1/2 gevuld.
amc
14 jaar geleden
De kleur van de wijn maakt in principe niets uit. Er zijn ook grote witte wijnen die een groot glas verdienen. Bij een diner waar meerdere wijnen geschonken worden is het logisch dat je de glazen opbouwt van klein naar groot met uitzondering van een dessertwijn die dan vaak in een kleiner glas geschonken wordt.