bestaat 100% natuurlijk kauwgom?

Zonder al die rotzooi die gewone kauwgom al heeft!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wie heeft als hobby het uitdelen van minnen op alle antwoorden op deze vraag?
Deze anonieme persoon zou misschien kunnen uitleggen waarom deze 3 prima antwoorden niet goed zijn...?

Het beste antwoord

Normale kauwgom wordt gemaakt op basis van latex, hetzelfde basismateriaal van een condoom of een fietsband, maar dan op een andere manier verwerkt, zodat het de juiste structuur en "bite" krijgt. Met de toevoeging van bepaalde chemicaliën krijg je de stof polyisobutyleen, en dat is de basis voor kauwgom. Hieraan voeg je smaak- en kleurstoffen, evt. suiker (of een suikervervanger), citroenzuur… en voilà, je hebt kauwgom.

Dus je vraag kan verwijzen naar kauwgom als basis, of naar de smaak- en kleurstoffen.

Als je de basis wilt vervangen, dan is het antwoord dat je alleen terug kan vallen op plantenextracten zoals natuurlijke rubber (ze bestaan wel, je kan het even googelen), of glee, die allemaal plantenextracten zijn (doorgaans uit de bast gewonnen) die met de juiste chemische behandeling verwerkt kunnen worden tot kauwgom.
Voor natuurlijke aroma's en kleuren heb je ook veel opties, zelfs voor kauwgom waarvan de basis "gangbaar" rubber is, en die kan je redelijk eenvoudig vinden bij de natuurwinkel.

Ik heb ook een paar sites voor je gevonden.

Verwacht trouwens niet dezelfde kwaliteit: natuurlijke kauwgom gaat qua smaak en textuur veel minder lang mee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
peppersmith , dat is inderdaad 100% natuurlijk, maar helaas niet overal te koop in winkel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, maar je kan het zelfs via internet bestellen, kijk maar hier:
http://www.shopmania.nl/snoepgoed-chocolade/p-peppersmith-natuurlijke-kauwgom-spearmint-15-gram-27037795

Andere antwoorden (2)

Ja hoor, dat is het ingedikte sap van een Ficusboom.
Maar daar zit geen smaak aan, dus heeft men dat toegevoegd.
Zonder een smaakje, wil geen mens het hebben, dus is het ook niet te koop.
Maar het bestaat wel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kauwgom word gemaakt van een 'Gom boom', deze boom werd 'ontdekt' door de Indianen. Deze gebruikten de gom, voornamelijk om te kauwen.

Dus in feiten, kan je gewoon dezelfde kauwgom uit de boom laten 'lekken' (want de gom is vloeibaar als deze eruit komt) en er je eigen smaak (of niet) aan toevoegen.

Tadaa! Natuurlijke kauwgom!

Toegevoegd na 4 minuten:
(Ter aanvulling)

Als je ooit trouwens in contact of bij een Imker (Bijenhouder) bent geweest, dan kan je het volgende misschien ook wel weten:

Het was dat uit een raat komt, is bewerkt tot zeshoekige cellen. In deze cellen zit honing (als de bijen ze hebben bewerkt). Als je dit dan uitsnijdt en gewoon in je mond stopt, heb je PRECIES hetzelfde verschijnsel als bij kauwgom.

De was is namelijk rubberachtig, net als kauwgom, en de honing geeft het de smaak, net als de zoetstoffen bij kauwgom!

Het probleem is dat de smaak zeer snel is verdwenen.. Tja.. Natuurlijke kauwgom heb je in ieder geval wel!