Beschimmelde hazelnoten, kun je de overige hazelnoten nog eten?

Ik heb 500 gram hazelnoten in een afgesloten plastic doos, enkele zijn beschimmeld, moet ik ze nu allemaal weggooien of kun je de niet beschimmelde noten nog gewoon eten

Weet jij het antwoord?

/2500

Aflatoxine is een natuurlijke gifstof. Dit wordt gemaakt door schimmels die o.a. op noten zitten zoals hazelnoten. Aflatoxine is een stabiele en hittebestendige gifstof. Je kunt het dus niet onschadelijk maken door je eten te verhitten. De stof is kankerverwekkend voor de mens. Mijn advies is beter om andere te halen. Een paar euro besparen weegt voor mij niet op tegen het risico ziek te worden.

Het antwoord is: kijk, ruik, proef. In principe kun je de hazelnoten die niet beschimmeld zijn nog wel eten, zeker omdat er nog een harde schil omzit. Dus kraak wat hazelnoten en ruik vooral heel goed. Meestal zal de smaak toch wel wat muf zijn, proef een stukje en dan moet je zelf beoordelen of je die goed genoeg vindt om er nog meer op te eten. Ziek zul je er niet gauw van worden. Desnoods probeer je het met een paar dagen pauze uitgesmeerd over een week met een aantal. Maar ook zul je ze toch vooral lekker willen vinden lijkt me, dus ook al zou je ze nog kunnen eten dan kan ik me toch voorstellen dat je ze vanwege de afgenomen smaak toch niet zult willen eten. Bovendien is/wordt het nu weer de tijd voor verse nieuwe hazelnoten die je her en der kunt vinden.

Gepelde beschimmelde hazelnoten moeten in zijn geheel worden weggedaan. Schimmels zijn gevaarlijk voor de gezondheid. Het vervelende is datje schimmel niet compleet kunt verwijderen. De sporen zijn onzichtbaar met het blote oog, onverwoestbaar, kunnen tegen verhitting en vrieskoude, tegen droogte ook. Er zijn zeer veel soorten schimmels, sommige zeer agressief, en dus kunnen we niet beoordelen welke schimmel er op de hazelnoten zit. Maar in elk geval is de regel bij voedingsmiddel: integraal wegdoen en niet eten.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100