Is het eten van rauwe zuurkool ongezond?

Dit omdat ik dagelijks een pakje van 500gr op eet en ik ben bang dat dit ongezond is ivm de hoeveelheid zout/natrium?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
20.4K
Ritsuka
11 jaar geleden
elke dag een halve kilo, wauw..
waarom zo veel?
Amadea
11 jaar geleden
Hoe eet je dat dan? Gewoon met een vork uit het pak?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoeveel natrium zit er per 100 gram in?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mmmm! Lekker!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Omdat ik het lekker vind, het telt weinig calorienen en stilt de honger.
Amadea
11 jaar geleden
Natrium per 100 gram zuurkool: 600 mg. Bron: http://www.verseoogst.nl/producten/zuurkool
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb ik deze vraag vandaag al niet eerder voorbij zien komen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@amadea, leuke site, dank.

Antwoorden (5)

rauwe zuurkool eten is absoluut niet ongezond, maar iedere dag 500 gram rauwe zuurkool eten is een beetje te veel en te weinig afwisseling.

wat de reden ook is dat je iedere dag hetzelfde eet, het is op de lange duur zeker niet gezond.
probeer te variëren, boontjes, bloemkool, sla, worteltjes, spinazie, broccoli, andijvie zijn slechts een paar groenten, maak voor jezelf een lijstje met groenten en fruit wat je lekker vindt en maak een soort van rooster voor een maand, met genoeg variatie, maximaal 2 groene groenten per week (sla, andijvie, spinazie) en houd je daaraan.
dat is veel beter voor je, afgezien van zout/natrium.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik varieer al heel veel met groente etc. Het is gewoon iets wat ik dagelijks eet, net zoals een nederlander dagelijks brood eet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bedoel je dat je "gewoon" eet (3 maaltijden per dag) en daartussendoor/erbij een pond rauwe zuurkool?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik eet geen 3 maaltijden, ik doe iets dat "intermittent fasting" heet waarbij ik vaak 2 grote maaltijden consumeer binnen een bepaaalde eating window, vaak van 5 uurtjes. En dan eet ik natuuelijk ook andere voeding, niet alleen zuurkool, dat zou absuurd zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
als je in 't vervolg een vraag stelt, is het handig als je alle feiten in het begin als informatie geeft, nu heb je van ons antwoorden die niet kloppen, omdat we niet alle feiten wisten.
en nog steeds niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus jij ging er van uit dat ik alleen maar een pakje zuurkool per dag at? Dat vind ik wel heel stomzinnig. En mijn vraag is duidelijk genoeg geformuleerd. De vraag luid of het schadelijk kan zijn om dagelijks een pakje rauwe zuurkool,te eten vanwege de natrium/zout gehalte, wat doet de rest van de feiten toe aan mijn vraag?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bedankt voor de "kwalificatie stompzinnig", op zo´n manier maak je jezelf zeker geliefd. ik heb gezegd dat het handig is al je in het vervolg alle feiten in het begin als informatie geeft, omdat je nu van ons antwoorden krijgt die of onjuist zijn, maar zeker achter de feiten aan hollen,
na het stellen van de vraag krijg je een groot veld getiteld: extra uitleg. daar had je de extra informatie kunnen geven, ik bedoel hiermee de informatie achter "intermittent fasting" een vast niet voor iedereen bekende term. je bent net bij gv begonnen en zo is dit de eerste vraag die je hier stelt en je hebt dus nog geen ervaring met het niveau van de vraagstelling op de site.
geeft niet, maar houd je voorlopig een beetje in, dan zal je begrijpen wat anderen bedoelen en verwachten.
en wat ook handig is, i.p.v. iemand meteen aan te vallen, niet alles als aanval te beschouwen, maar je te realiseren dat we proberen je een goed onderbouwd en zo mogelijk volledig antwoord te geven.
Mogelijk ben je bezig met een afvalkuurtje, of je doet het voor je dikke darmen, in ieder geval is het eten van rauwe zuurkool heel erg gezond en sterk geneeskrachtig!
En dat beetje zout is ook niet erg, als je een zoute haring eet, krijg je wel 10x zoveel zout naar binnen en zoute haring is ook gezond, trouwens een mens heeft wat zout nodig!
Door een tekort aan zout, kan je flink beroerd worden.
Dus eet maar lekker door.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik eet ook af en toe rauwe zuurkool.
Ben ik toch nog een beetje gezond bezig:)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
;-))
Als je bedoeld spitskool rauw eten voordat er zuurkool van gemaakt wordt, dan kan het geen kwaad want dat is in feite gewoon rauwkost, alleen hoop ik dan dat je spijsverteringsstelsel het aankan want rauwe kool heeft de neiging slecht verteerbaar te zijn.
Als je bedoeld de zuurkool ongekookt eten dan zou ik toch maar even iets meer afwisselend eten daar je anders inderdaad problemen riskeert te krijgen, niet alleen met een inname van teveel zout maar ook met je darmflora. Het is namelijk mogelijk dat het melkzuur dat je mee binnenkrijgt je darmflora aantast.
Trouwens dagelijks 500 gr van hetzelfde eten is nooit goed, eender wat het is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, een pakje van 500 gram iedere dag is teveel van het goede. je kunt beter met andere soortgelijke groenten variëren
11 jaar geleden
Het is zeker niet verkeerd om dagelijks rauwe zuurkool te eten.
Grootmoeder wist het al; Zuurkool helpt de mens de winter door, is een bekende spreuk !

Zuurkool op de nuchtere maag helpt tegen verstopping en zorgt bij herhaaldelijk gebruik voor een goede darmflora.
Regelmatig eten van rauwe zuurkool versterkt de algehele weerstand en voorkomt verkoudheid en andere infecties.
Zuurkool is caloriearm en bevat weinig suiker en vet. Door het zwavelgehalte is het ontsmettend en heb je weinig kans op wormpjes.
Zelfs het drinken van zuurkoolsap helpt ook bij acné en eczeem. Door de leverherstelllende eigenschappen is het ook prima bij een kater te gebruiken.
Koop wel bij voorkeur de zuurkool uit het vat.

Het is zeker aan te bevelen als kuur van een week of vier.
Aanbevolen wordt dagelijks 200-300 gr. rauwe zuurkool, dan moet een pond ook kunnen. Ik zou het echter niet de hele winter of voor langere tijd dagelijks in zo'n grote hoeveelheid nemen. Te veel is nooit goed.
Zuurkool is een histamine-rijke groente en door een teveel kan een vorm van voedselstress ontstaan.
Histamine is een hormoon dat ieder mens in zijn bloed heeft zitten. het heeft invloed op de bloedcirculatie.
Als er teveel histamine in het bloed zit, zetten de bloedvaten uit en wordt het weefsel dikker, huid, slijmvliezen en ook gewrichten kunnen gaan opzwellen en je houdt dan vocht vast. Er is bij een teveel aan zuurkool zeker een kans hierop.
amc