Mag men voor het maken van hertoginne-aardappelen ook een staafmixer gebruiken ipv een roerzeef (voor het fijnmaken van de aardappelen)?

Ik wil voor morgen Hertoginne-aardappelen bereiden. in het recept staat dat ik de aardappelpuree door een roerzeef ('passe-vite") moet halen om ze fijn te maken. Ik heb geen roerzeef dus ik dacht het met een staafmixer te volbrengen. Maar mn zus vertelde net dat ze wel es gehoord had dat je aardappelen niet met een staafmixer mag fijnmaken.
Ik heb dat zelf nu ook nog nooit gedaan (ik stamp ze altijd met de hand), maar het punt is dat ze nu heel fijn moeten gemaakt worden anders raken ze niet door de spuitmond.
Kan ik een staafmixer gebruiken? En zo nee... is er een alternatieve manier van werken om de aardappelen zo fijn te krijgen (zonder roerzeef dan)?

11 jaar geleden
in: Koken
3.8K

Het beste antwoord

Als je behangplaksel wilt hebben , moet je puree maken met een staafmixer. Nee, je krijgt geen goed resultaat. In jou geval zou ik de aardappels koken en goed fijn stampen met een pureestamper, en vervolgens door een gewone zeef wrijven, bij gebrek aan anders.Dan met de melk en de boter en de rest van de ingredienten mengen . Als je heel goed met de stamper werkt, moet het zo ook kunnen. Maar doe dit dan met de droog gekookte aardappelen, en voeg later pas je andere ingredienten toe. Gebruik een niet te fijne spuit, dan heb je geen last met een event. klein klontje.
Succes.

Toegevoegd na 30 minuten:
Als je een vergiet bezit, zou je daar ook nog aardappels in kunnen doen en door de gaatjes drukken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

ik heb een recept gevonden, met een andere methode :

kook de aardappelen en WRIJF ZE FIJN.
dat schijnt dus te kunnen, zonder roerzeef/passe-vite, succes !

hertoginne-aardappelen

ingrediënten:
1 kg aardappelen
1 1/2 dl hete melk
2 eieren
80-110 g boter
zout
nootmuskaat
peper, indien gewenst

bereiding:
Kook de aardappelen en wrijf ze fijn. Vermeng ze met de hete melk, de losgeklopte eieren en de boter. Klop dit tot een mooie gladde puree.
Voeg zout en specerijen toe naar smaak.
Beboter een plat bakblik en spuit met de spuitzak rozetjes aardappelmengsel op het bakblik. Zorg voor een oven die heet is (225 °C), zet het bakblik op de middelste richel en bak de rozetjes goudbruin in ca. 10 minuten.

http://www.jerryke.be/recept?id=8540
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
liveisgreat
11 jaar geleden
hej jodokus, bedankt voor deze kerst-tip :-). Wellicht een domme vraag, maar ik weet nu ook niet hoe ik aardappelen moet fijn wrijven. heb ze nu al gestampt met (dus stoemp gemaakt - zie je reactie), maar dat is dus zeker niet fijn genoeg. hoe wrijf ik die verder fijn dan?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
heb ik ook over zitten piekeren, denk dat je, heb je een HOUTEN deegroller ? met de deegroller er over heen 1 à 2 keer, anders fijn drukken met de bolle kant van een HOUTEN lepel, niet metaal/zilver, nee, moet van hout zijn.