Hoe kan het dat ik mijn slagroom niet stijf geklopt krijg?

Ik moest 2 pakjes slagroom stijf kloppen, 1 is goed gelukt, het andere wil maar niet stijf geklopt worden. Wel komen er allemaal bellen natuurlijk, maar stijf wordt het dus gewoon niet, hoe lang ik ook klop.
Wat is daar de oorzaak van?

Toegevoegd na 13 minuten:
Ik klop met een mixer :)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
35.1K

Het beste antwoord

Het kan aan de kwaliteit van de slagroom liggen. Als er zich door niet volledig centrifugeren nog melkresten in de room bevinden bemoeilijkt dat het opstijven. Meer voor de hand ligt echter de temperatuur. Als het tweede pakje minder goed lukte heb je ze hoogstwaarschijnlijk allebei tegelijk uit de koelkast gehaald waardoor het tweede pakje niet koud genoeg meer was.

Voor een goed resultaat is het essentieel dat de vetbolletjes van de room gestold zijn. Door het kloppen botsen ze op elkaar, gaan kapot en hechten zich aan andere vetdeeltjes waardoor er membramen van vet ontstaan waarin zich lucht ophoopt, eveneens door het kloppen. Is de room te warm dan is het vet vloeibaar waardoor er geen lucht vastgehouden kan worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Ik heb gehoor dat als er bacterien bij komen dat hij dan dood kan slaan. Dus als je bijvoorbeeld tijdens het kloppen je vinger erin hebt gestopt dan zou het niet lukken om het nog stijf te kloppen;
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zet de bak in koud water en klop dan. klop wel de hele tijd in een beweging. Waarschijnlijk klop je niet goed genoeg. Verder weet ik geen andere oorzaak. ik zit zelf op een koks school en daar doe ik het altijd ik koud water.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bent warm. Het resultaat staat of valt met de juiste temperatuur. +
Probeer het eens met een mixer...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heb je voor de tijd al suiker toegevoegd, dit moet je altijd pas toevoegen als de slagroom bijna stijf is
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien was de kom nog vet. Dan kan je kloppen of mixen wat je wil, maar gaat niet werken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En slagroom is niet vet? :-) Volgens mij ben je in de war met eiwit. Dat kan echt geen spoortje vet verdragen om stijfgeslagen te worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een slagroom kom die wat vettig is is juist het beste! Ik heb 1 speciale kom waar ik altijd (alleen maar) slagroom in klop, zelfs na afwassen heb ik het idee dat die nog ietsjes vettig is, en mijn slagroom lukt altijd. Idd, zo uit de koelkast ;-)
doe er even een beetje poedersuiker door. succes verzekerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je slagroom klopt zou je niet mogen ademen in de kom. blijf met je gezicht iets van de kom weggedraaid. waarschijnlijk door de warme lucht of bacteriën in je adem wordt het proces stopgezet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik weet niet hoe het komt maar je kunt er wel wat klopfix bij doen dan wordt het sneller stijf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Belangrijk is dat je steeds room met een hoog vetgehalte gebruikt. 40% vet klop je zo stijf!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Half (of bijna ) stijfgeklopte slagroom die tijdens het kloppen niet dikker of zelfs dunner wordt, is tijdens het kloppen te warm geworden.
Verder kloppen heeft geen zin, de slagroom wordt alleen maar warmer en dunner.

Oplossing; De kom met slagroom in de koelkast zetten en
weer goed koud laten worden en later verder kloppen
of de slagroom gebruiken zoals hij is.

Waarschuwing; Vloeibare smaakmakers zoals likeur of limonadesiroop met de slagroom meekloppen, is vragen om moeilijkheden ( ook als een recept het voorschrijft).
Tip; Klop eerst de slagroom bijna helemaal stijf en voeg pas op het laatst zo'n ingrediënt toe.

Tip; Heb je te lang doorgeklopt en het is boter geworden?
Niet weggooien, want je kunt hem dan prima gebruiken om gebak mee te maken en op poffertjes, rijstebrij enz.

Nog een advies; Zet de slagroom eerst een tijdje in de koelkast als je boodschappen gedaan hebt en zet de kom waarin je hem klopt ook even in de koelkast om hem lekker koud te maken, want eigenlijk is slagroom kloppen
"een koud kunstje"!
amc
12 jaar geleden
het kan ook zijnb dat de room niet koud genoeg is.
Dan wil het namelijk niet.
Dan zou ik even de room in een bak met water of in de koelkast doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarschijnlijk is de slagroom over de datum en daardoor al een beetje geschift, dus dan wil het al helemaal niet meer. Je zou klopfix kunnen gebruiken in de hoop dat het wel gaat werken, en anders... een nieuw pakje kopen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Oh en kijk wat voor slagroom het is: magere wil nog wel eens niet zo goed kloppen.