Wat gebeurd er met statiegeld?

Na een hoop kapotte bierflessen te hebben opgeveegd, vroeg ik me af wat er met de “waarde” van mijn statiegeld gebeurt. De flessen worden nooit meer ingeleverd, maar er is WEL statiegeld voor betaald. Waar gaat al het geld heen van de nooit ingeleverde flessen? Wie beheerd dit, en wat gebeurd er met dit overschot?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
3K

Het beste antwoord

De totale opbrengst van alle statiegeldflessen (glas en pet) die wel worden verkocht maar niet worden ingeleverd wordt in mindering gebracht op de totale kosten van het hele systeem van inzamelen, transporteren en hergebruiken. Het is een ingecalculeerd bedrag dat in het hele kosten-baten proces is verwerkt.

Door de flesjes niet in te leveren ontstaat alleen een verschuiving in de kosten. De supermarkt hoeft minder flesjes te verwerken, maar de fabrikant moet extra nieuwe flesjes kopen en de gemeente moet extra glas (of restafval) ophalen en laten verwerken.

In de bijlage meer info over het kosten-baten verhaal, al is dat vooral toegespitst op het statiegeld van de plastic frisdrankflessen. Voor bierflesjes geldt min of meer hetzelfde principe, maar met andere bedragen.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt, het geeft weer een geruststelling dat het geld niet ergens op een plank blijft liggen.