Wat word er bedoeld met een "vetarm" dieet?

overal zit vet in
wat is een goed dieet als je vetarm moet eten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

Vetarme diëten hebben als doel je minder vet te laten eten tijdens het dieet. De naam zegt het eigenlijk al. Door een goede combinatie van andere voedingswaarden wordt er een juiste balans gezocht. Er wordt zomin mogelijk vet gegeten om zo tot je streefgewicht te komen. Vetarme diëten zijn populair omdat men snel de overtollige kilo's verliest en er in principe weinig moeite voor hoeft te doen, als allen gemotiveerd zijn.
Enkele vetarme diëten zijn o.a.:
3 dagen dieet,
Koolsoepdieet,
Ornisch dieet,
Yoghurt dieet,
Ziekenhuisdieet.

Lees voor meer informatie deze site:

http://www.dietenlijst.nl/vetarme_dieten/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als je vetarm MOET eten kun je beter een dieetiste consulteren. Die helpt je beter dan allerlei knip en plak dieeten waarvan je uiteindelijk uit balans raakt.
Zij houden alles voor je in de gaten. Zijn de energie waarden goed, val je niet af, kom je niet aan, zie je er goed uit. Heel belangrijk om goed op te pakken dus!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vetvrij dieet – In het kort

Het Vetvrij dieet is een voorgeschreven voedingsschema voor vijf opeenvolgende dagen. De voedingsmiddelen die

worden genuttigd bevatten extreem weinig vetten, maar zijn – ondanks de naam van het dieet – niet geheel vetvrij. Het Vetvrij dieetprogramma begint met een calorie-intake van plusminus 1000 kilocalorieën op dag 1 en bouwt af tot plusminus 550 kilocalorieën op dag 5. Het Vetvrij dieet staat onder meer bekend als Goed Nieuws Dieet, Slender You Dieet en Slingerland Dieet. Het Vetvrij Dieet belooft dat 10 tot 15 kilogram kan afvallen als je het dieet 3 weken lang strikt volgt. Na 3 weken “rust” mag het Vetvrij Dieet nogmaals worden gevolgd. Deze constructie van 3 weken wel en 3 weken niet mag eindeloos worden herhaald. Gedurende het weekend mag “normaal” worden gegeten, maar zeker niet overmatig. Koffie, thee en water (zonder toevoegingen) mogen onbeperkt worden genuttigd. Fruit dient altijd een halfuur voor de maaltijd te worden genuttigd; nimmer tijdens of na de maaltijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
niet vetvrij maar vetarm vetvrij kan niet
Geachte,

Vetarm dieet leidt tot veel hogere calorie-inname :

Mensen die vetarm eten omdat ze willen vermageren, gebruiken in sommige gevallen maar liefst 45 procent calorieën meer dan ze willen. Dat meldt de Sunday Times op basis van nieuw onderzoek.

Korter leven door ongezonde voeding :

"Mensen beseffen doorgaans niet dat vetarme voeding niet hetzelfde is als calorie-arm eten." Zo vat Brian Wansink, professor voedingswetenschappen aan de Amerikaanse Cornell universiteit, de conclusies samen van het onderzoek dat hij leidde.

"Want vet wordt in veel gevallen gewoonweg vervangen door suikers. Als gevolg daarvan bevatten vetarme snacks in de meeste gevallen hooguit zo'n 11 procent calorieën minder dan gewone snacks, terwijl gebruikers ervan blijken uit te gaan dat ze hun calorie-inname bijna halveren". Er is ook het feit dat vet in eten de mens een voldaan gevoel geeft en dat de alternatieven dat ontberen.

Waarom wordt een vet arm dieet aanbevolen :

1. Dit heeft te maken met het cholesterolgehalte in het
bloed.

Wanneer cholesterol in de bloedsomloop vervoerd wordt, wordt het verpakt in lage-densiteit lipoproteïnen (LDL),
soms ook 'slechte cholesterol' genoemd. Al is LDL nodig in beperkte hoeveelheid, een hoog LDL cholesterol niveau kan het risico op een hartaanval dramatisch doen toenemen.
LDL levert cholesterol af op verschillende plaatsen in het lichaam. Wanneer cholesterol vrijgegeven wordt door dode cellen, wordt het met het oog op wegruiming ervan, opgenomen in een ander soort van pakket, hoge-densiteits lipoproteïnes (HDL) genoemd, de 'goede cholesterol'

2. Om zwaarlijvigheid te verminderen, dit verkleint het risi-
co op hart-en vaat ziekten, en de kans op een verkorte
levensduur !

Waardoor ontstaat een hoog cholesterolgehalte?

De lever produceert cholesterol en stuurt het rond om gebruikt te worden bij de productie van hormonen en cel-wanden, en op andere plaatsen in het lichaam. Cholesterolniveaus worden gemeten in milligram (mg) cholesterol per deciliter (dl) bloedserum. Gebaseerd op de resultaten van de Framingham Hart Studie en ander onderzoek, blijkt het ideale niveau onder de 150 mg/dl te liggen.

3. Hoe het cholesterolgehalte verlagen :

- Stoppen met roken
- Eet gezond en gevarieerd (niet teveel zout of vet)
- Beperkt alcoholgebruik tot 2 glazen/dag
- Voldoende lichaamsbeweging

Mvg,

Karel8158