Wat kan je doen tegen rommelende darmen?

Ik heb al ongeveer 4 jaar last van mijn buik/darmen die erg rommelen. Het is heel irritant als mijn darmen rommelen in een stille ruimte (zoals in examens). Ik eet gezond en sport denk ik genoeg. Ik drink veel water, niet veel frisdrank, drink geen melk meer, wel thee,...
Maar wat helpt het best tegen mijn rommelende darmen?
Welke voeding eet ik het best?

En maakt wit of bruin brood een verschil uit?
Ik hoop op goede antwoorden en dat ik eindelijk van het probleem af zal zijn.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
15.9K

Het beste antwoord

Ik ga er niet van uit dat je een voedselvergiftiging hebt, maar je zou eventueel een spastische darm kunnen hebben. Dit moet de huisarts vaststellen. Verder zou het zo kunnen zijn dat je meer vezels moet eten. Daarin maakt witbrood dus zeker verschil, dat bevat geen vezels namelijk en veel suikers. Die zijn ook niet zo goed voor je darmen. En deze zitten ook in fruit, dus daar kan je dan ook niet teveel van eten.
Het beste kan je dit denk ik toch met de huisarts bespreken als het echt hinderlijk blijft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Rommelende darmen
Het kan ’t gevolg zijn van een lege maag, maar als het samengaat met krampen, diarree en lucht, kan het ook zijn dat je een voedselvergiftiging hebt. Dit kan ernstig zijn – denk bijvoorbeeld aan salmonella. Maar raak niet gelijk in paniek, vaak blijkt het wel mee te vallen. Iedere dag krijgen duizenden mensen een milde voedselvergiftiging, maar realiseren het zich niet. Meestal gaat het vanzelf weer over, maar je kunt er zelf ook wel wat aan doen. ‘Drink zwarte thee: de looistoffen en flavonoïden kunnen helpen de symptomen wat te verzachten,’ zegt voedingsdeskundige Carina Norris, auteur van het boek Wat je eet ben je zelf – Maaltijdplanner.

Toegevoegd na 3 minuten:
Wat velen al heeft geholpen zijn een mix van
verteringsenzymen. Betaïne hcl, protease, amylase, lipase zijn de basis enzymen
uit zo een voedingssupplement. Door de inname van verteringsenzymen voor de
maaltijd zullen de darmen een extra duwtje in de rug krijgen waardoor meer
enzymen de voeding kunnen verteren.

In het geval dat u een hevige intolerantie heeft (voorbeeld
is lactose intolerantie) zullen enzymen niet voldoende steun geven en moet u de
voeding welke darmklachten geven zoals darmen rommelen vermijden.

Probiotica en prebiotica kunnen ook helpen bij de vertering.

Nogmaals als deze aanpassingen niet helpen raad ik u aan om
de oorzaak van uw rommelende darmen te onderzoeken en aan te pakken.
fremar
11 jaar geleden
Het kan zijn dat heel veel slikt en daarmee lucht in je darmen krijgt. Dat moet er ook weer uit en dat gebeurt vaak met wat gerommel in je darmen en daarna een windje. Dat althans is bij mij de oorzaak en er is volgens de artsen niets aan te doen. Er mee leren leven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vermoed ook dat je geen voedselvergiftiging hebt, maar een spastische darm is heel goed mogelijk. Ik ben nu 61 jaar, en die klachten die jij hebt zijn voor mi heel herkenbaar. Ik heb klachten die hetzelfde zijn sinds ik ongeveer 18 jaar was, en na een grondig darmonderzoek kwam eruit dat ik een spastische darm heb. Hier is weinig aan te doen. Vezelrijk voedsel eten, en niet te veel voeding waar je b.v. ook obstipatie van kan krijgen. Als je dat doet, is er heel goed mee te leven. Maar ik geef toe, het is soms irritant, vooral als je b.v. in een vergadering of dergelijke zit. Ik wens je succes met het goed uitzoeken van voeding! En ach, mensen kijken je soms aan, maar verder heeft het geen impact op je leven.