waarom zijn scampis zo duur in een restaurant?

Scampi's zijn in feite goedkoop eten, als je ze koopt in de supermarkt. Maar in restaurants vragen ze er ongelofelijk hoge bedragen voor (bv. voor 6 scampi's, 12 €)....
net alsof dit een zeldzame delicatesse is, of heel bederfbaar. Terwijl scampi's in tonnen worden aangeboden plus heel goed houdbaar zijn in de diepvriezer (in tegenstelling tot bv. verse mosselen)

Toegevoegd na 1 uur:
idd, goedkopere scampi's vind ik in Aldi en Lidl (ca . 8€ per Kilo). ik ben helemaal akkoord met het feit dat verse scampi's duurder zijn, maar vrees dat niet alle resto's verse gebruiken...Plus kan je de handelsprijzen in de kleinhandel onmogelijk vergelijken met groothandelsprijzen, dus ze krijgen ze hoe dan ook goedkoper...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een scampi is een kleine kreeft, een restaurant betaald inkoop aan diepvries scampies al per kg 15,00 euro, daar gaat 10% van het gewicht af aan water.
6 scampi's wegen ongeveer 6 x 70 gram = 420, dus de inkoop is al 7,5 euro voor diepvries.
Ga je ervan uit dat jouw restaurant verse scampi's serveert dan wil ik dat adres. 12 euro is bijna een koopje (en duidelijk diepvries) In welke supermarkt koop jij goedkopere scampi's? Ik ben benieuwd!!!!
In mijn supermarkten verkopen ze wel Gamba's, maar dat zijn grote garnalen en die zullen iets goedkoper zijn, maar zeker ook niet goedkoop!

Het beste antwoord

Dus jij vind dat ze maar diepvriesproducten moeten opdienen zodat het goedkoop blijft? In restaurants verwacht ik vers eten en dat kost wat meer... Dagvers bedoel ik dan, al is verwachten en krijgen iets anders maar dat is weer wat anders ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Bij mijn visboer koop ik verse goede scampi's die rond die prijs liggen.
Bij de AH koop je diepvries/voorgekookte gamba's.
Maar die zijn evengoed nog 9 euro per pond.
Vind ik voor thuis eten niet echt goedkoop eten.... Als je het water ervanafgiet na het ontdooien en dan de schaal eraf betaal je 9 euro voor 2,5 ons.

Ik ben het niet met je eens dat het in een restaurant een ongelofelijk hoog bedrag is.

Toegevoegd na 2 uur:
De Lidl heeft geen scampi's in hun assortiment, wel gamba's en die kosten al 14,50 per kilo.
Dus jouw scampi's voor 12 euro, inclusief bediening, geniet er maar lekker van, en noem mij jouw restaurant.

Toegevoegd na 2 uur:
weet je wel het verschil tussen gamba's en scampi's?
Scampi's koop je niet zomaar in een supermarkt.
Gamba's wel.
Maar je mag een kreeft niet vergelijken met een garnaal, een varken ook niet met een koe
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
op de verpakking van onze Lidl (in Gent) staat : gepelde reuzegarnalen. en die kosten 8 €. die in het restaurant zien er net hetzelfde uit en heten scampi.
geen idee of het echte zijn, ik zal hen volgende keer een identificatiebewijs vragen :-)
ps het resto is in de sleepstraat in Gent; gök palace. heerlijk restaurant trouwens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helaas woon ik niet in Belgie! Bij ons (midden van nederland) staan scampi's op de kaart voor 24 euro, snik
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sjeezes, dat zijn wschl. scampi's met een gouden randje...
Als jouw diepvries-scampi's nèt zo lekker zijn als in het restaurant, en het is ook dezelfde hoeveelheid, dan zou je wel gek zijn, om ze in het restaurant te gaan eten. ;-)

Maar ik denk dat er iets anders aan de hand is. Scampi's zijn er in vele kwaliteiten.

Zomaar een voorbeeld: een Euroshopper sateetje bij AH kost 29 cent. Als ik 5 meter verder loop, koop ik bij de patatzaak een sateetje voor 4,75. Dat is 16 keer zo duur!

Maar als ik het Euroshopper sateetje klaarmaak en opeet, kan ik nauwelijks zien of er nu wèl of niet een piepklein flintertje gegaard vlees aanzit, of nèt niet, en heb daar eigenlijk een loep voor nodig. Meestal komt het erop neer, dat ik wat zit te zuigen aan een houten prikkertje, dat gedoopt is in een sausje dat een heel klein beetje lijkt op de smaak van pindasaus. ;-)

Dat enorme kwaliteitsverschil hoeft er natuurlijk niet te zijn bij scampi's, maar je moet je ook beseffen dat je voor een glas wijn in een restaurant ook 4 of 5 Euro betaalt. Daar drink je thuis een hele fles voor.