Is de doorsnee sojamelk gemaakt van GMO soja?

En hoe schadelijk is het dan als ik er elke dag anderhalve liter van drink?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Dranken
1K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Over het algemeen zijn GMO's niet schadelijk, het zijn wat versnelde genmutaties. Veel GMO's zijn juist goed, ze worden gebruikt om ziekteresistente planten te maken en zo voor minder honger te zorgen, ook worden ze bij de productie van medicijnen gebruikt. Ja, dat Monsanto het patent op Roundupresistente soja heeft kan je je avvragen of dat wel zo goed is, maar dat is alles om de GMO heen, en niet de GMO zelf.
Ritsuka
7 jaar geleden
1 1/2 liter sojamelk per dag is best veel.
GMO is niet schadelijk.
Cryofiel
7 jaar geleden
GMO's zelf zijn volkomen onschadelijk. Hooguit zijn GMO's bestand tegen bepaalde bestrijdingsmiddelen. Maar dan zijn het niet de GMO's die gevaarlijk zijn, maar eventuele resten van bestrijdingsmiddelen.
Cryofiel
7 jaar geleden
Toevoeging op het voorgaande: De resten van bestrijdingsmiddelen zijn natuurlijk schadelijk, maar daar hebben we de controlerende instanties voor. Die controleren of er geen bestrijdingsmiddelen meer in de geoogste GMO-soja zitten (net zoals bij de gewone soja, trouwens). Ook de producten die van GMO-soja (of gewone soja) worden gemaakt, worden gecontroleerd op bestrijdingsmiddelen en andere verontreinigingen. Je kunt er dus gerust van uitgaan dat die resten van bestrijdingsmiddelen niet meer in jouw sojamelk zitten. Dat geldt zowel voor de opgespoten bestrijdingsmiddelen als voor de "bestrijdingsmiddelen" (dat zijn het niet, maar tegenstanders noemen ze wel zo) die door de GMO-plant zelf zouden worden geproduceerd. Het werkelijke probleem zit hem meer in de natuur rondom een GMO-veld dan in de consumptie. Die natuur kan (hoeft niet, maar kan wel) te lijden hebben onder de bestrijdingsmiddelen die bij GMO-soja worden gebruikt. De GMO-soja zelf is gegarandeerd veilig. Daar zitten geen bestrijdingsmiddelen in, en ook geen andere gevaarlijke stoffen.

Antwoorden (1)

Ja, als het tegendeel er niet opstaat is het gemaakt van GMO soja.

Toegevoegd na 4 minuten:
Waarom is GMO soja een probleem.
In GMO soja zitten insecticiden ingebouwd, deze zijn soms ook schadelijk voor mensen.
Bij GMO Soja worden zeer veel bestrijdingsmiddelen gebruikt, o.a. roundup en daar blijft een klein (maar te groot) deel van achter.

Toegevoegd na 6 minuten:
Daarnaast is soja in grote hoeveelheden voor iedereen schadelijk. Enkel vrouwen in en na de overgang hebben er baat bij. Voor alle andere groepen is de hormonale werking niet gewenst, zeker niet voor kinderen en mannen.