Wat is het verschil tussen een americano en een gewone kop koffie?

Gisteren zag ik bij een koffiebar op de kaart een americano en een normale kop filter koffie (het had de hipsterbenaming "slow coffee", maar het bleek om een normale koffie te gaan). Ik dacht dat een americano een normale kop koffie was, maar kennelijk is dat niet zo. Kan iemand dit uitleggen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Dranken
35.2K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Wat de koffiebar onder Americano verstaat en schenkt hoeft niet datgene te zijn wat Starbucks zelf eronder verstaat. Misschien dat daarom de aanduiding caffè op de kaart wordt weggelaten.

Het beste antwoord

Caffè americano (of Americano) :
Het is een espresso die verdund word met heet water. Op deze manier gaat de smaak lijken op de smaak van een filterkoffie.

Toegevoegd na 5 minuten:
Antwoord :
Door het aanlengen van de espresso met heet water (verdunning dus) gaat de smaak inderdaad lijken op een gewone koffie maar eentje van filtermaling. De vraag die overblijft is dan 'wat is normale koffie :)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Een weetje: Wanneer je in een restaurant of koffieshop (een echte dus) in een mall in de U.S.A. koffie drinkt, komt iemand met zo'n ronde glazen koffieautomaten kan je koffiekop bijschenken -de tweede is altijd gratis- ... díe koffie wordt waarschijnlijk bedoeld. :)
Ik ben een van de weinigen die deze niet veel te slap vindt.

Andere antwoorden (4)

Een americano is volgens mij veel koffie in een grote beker. Net zoiets als een Duitser bier drinkt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Toen de Amerikanen tijdens de tweede Wereldoorlog in Italië waren kregen ze uiteraard Espresso.....ze vonden het veel te sterk t.o.v. wat zij thuis gewend waren. Daarom werd de Espresso aangelengd met heet water zodat de koffie meer leek op wat zij thuis gewend waren.....hieraan hebben ze de naam te danken ;-)

Nu wordt Espresso van een speciaal gemalen bonen-melange gemaakt en onder druk gezet. Zo'n kopje is dan snel gemaakt en behoorlijk pittig. Je hebt ook de dubbele shot Espresso en dit kan je zien als een dubbele Espresso....2 in 1 glaasje of kopje.

Welnu de Americano is zeker geen gewone koffie zoals wij ze altijd nog steeds opgieten of met een koffiezetapparaat laten doorlopen. Het is wel een vorm van slow-coffee zodat het even duurt voor de koffie door de maling in het filter doorloopt.
Voor de Americano wordt er eerst 25 ml. heet water in een kopje gegoten en dit wordt dan zo onder het koffiezetapparaat gezet. Hierop worden dan 2 shots dampende espresso (een dubbele dus)gebrouwen en het resultaat is een zachtere, minder sterke maar volle koffie. Je houdt door eerst het water in het kopje te doen op die manier ook het crèmige laagje.
amc
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
https://ciaotutti.nl/italiaans-eten/producten/koffie/waarom-lungo-niet-thuishoort-op-de-koffiekaart/
a. Americano is eerst espresso en dan heet water.
b. Long Black is eerst heet water en dan espresso.
Beide zijn geen vorm van slow-coffee.
(Ik vind die plussen zo leuk)
amc
6 jaar geleden
Aangezien Jozef84 in zijn vraag aangaf dat op de kaart 'slow coffee' was aangegeven neem ik aan dat deze koffiebar het op deze manier gezet heeft.
Misschien vinden zij dit een toevoeging die vermeld moet worden? Ach....als het maar verkoopt hè? ;-)
amc
6 jaar geleden
Buiten Italië wordt de Espresso toch wel op het water gezet, ik heb het zelf meegemaakt in Wenen toen ik daar in een koffiebar was. Waarschijnlijk vinden ze het crema laagje dat dan ontstaat mooier en misschien wel lekkerder?Ik vond deze nog die het ook aangeeft;
http://www.kopje-koffie.nl/koffie/koffiesoorten/caffe-americano
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@amc, Dan staat er bij mij iets anders dan op jouw site ::))
Op de site staat: water toevoegen aan de koffie (niet koffie toevoegen aan het water)
Er staat (drie maal?) eerst espresso en dan heet water - vaak water apart in een kannetje.
Espresso op het water zetten is Caffé Lungo, uitgerekte koffie, koffie loopt langer door.
Dat de crema laag er mooier uitziet is een verkoopsmoesje. Het is gewoon een goedkopere manier van zetten.
De barman In Italië noemt het achter zijn vuistje:
caffè pigro - luie koffie, de klant kan niet kiezen over de sterkte, alles gaat in één kommetje, minder afwas.
https://www.youtube.com/watch?v=2g8ttYx8oAc
Op het eind zegt de barista, koffie lungo, ook heel lekker, vooral als americano. Zoiets als: spinazie ook heel lekker, vooral als boerenkool. Jozef geeft in zijn vraag aan dat de filterkoffie (de normale koffie) met de hipsternaam "slow coffee" op de kaart staat.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De site van Starbucks:
https://www.starbucks.com/menu/drinks/espresso/caffe-americano Did you know
Whereas water is added to espresso after it’s been extracted in a caffè americano, a lungo, or long espresso, is made by passing more water through the espresso machine. Als de machine daar niet op kan worden ingesteld, doet de barman zelf eerst heet water in het kommetje.
amc
6 jaar geleden
https://eten-en-drinken.infonu.nl/dranken-overig/136995-espresso-cappuccino-lungo-en-de-rest-wat-is-het-verschil.html Deze site geeft ook aan dat de Americano op heet water gezet wordt, dat in het kopje gevuld is;
'De americano wordt wel eens verward met de lungo, maar wordt wel degelijk anders bereid. Bij een americano start je niet met een leeg kopje. In het kopje wordt eerst zo'n 25 ml heet water gedaan. Vervolgens wordt daar een enkele of dubbele espresso aan toegevoegd. Het effect van het extra water is dat de koffie minder sterk smaakt. Maar omdat het water al eerst in het kopje gedaan is, krijg je wel het typische crema laagje van een espresso. En je voorkomt de iets bittere smaak die je bij een lungo krijgt doordat er niet meer water door de koffie geperst wordt' Toen ik in Wenen een Americano bestelde, kreeg ik hem ook zo....ik houd nl. niet van Espresso...wél cappuccino, maar dat is een ander verhaal (^-^).
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als het water eerst in het kommetje wordt gedaan is het géén Americano maar een Long Black. Zie mij allereerste reactie op jouw antwoord.
https://orcoffeeroasters.wordpress.com/2014/01/29/133/
Wat Lungo betreft: zie mijn reactie hierboven Is Wenen maatgevend? Toen ik ooit in Wenen Crème brûlée bestelde kreeg ik een bordje koude stijve vanillepap.
Gewone koffie in Nederland én in Amerika is de ouderwetse filterkoffie, zoals in Nederland al jaren gezet wordt met een elektrisch koffiezetapparaat: papieren filtertje erin, schepjes gemalen koffie in de filter, koud water in het apparaat en wachten tot het water door de filter in de (glazen) koffiekan is gelopen. In Duitsland is Kaffee ook filterkoffie, maar dan een grote slappe bak vocht. Als er in een Italiaans huishouden nog filterkoffie gezet wordt gebeurt dat met een percolator.

In Italië is coffee of café een espresso. Espresso is een bereiding waarbij heet water onder hoge druk door zeer fijn gemalen en aangedrukte koffie wordt geperst - di esprimere – uitdrukken.
Een Caffè Americano, die tegenwoordig in Italië steeds vaker als Americano op de kaart staat, bestaat uit een enkele of een dubbele espresso met maximaal 120ml heet water, die geserveerd wordt in een 150ml cappuccino kopje. In Italië wordt het zeer hete water door de klant zelf toegevoegd aan de reeds geëxtraheerde vloeistof – de espresso. Niet andersom dus!! Andersom is een Long Black.
Bij de caffè lungo laat de barista extra water door de machine lopen.

In Italië is het drinken van espresso aangelengd met heet water, dat hoofdzakelijk door toeristen wordt besteld, een onderwerp van spotternijen. Dat gebeurt via bedekte termen en anekdotes zoals: in de tijd van de Tweede Wereldoorlog, toen de GI’s in juli 1943 op Sicilië landden (dat is een autonome regio en lekker ver weg) werd de espresso aangelengd met water, omdat zij het koffievocht te sterk vonden en de kopjes veel te klein. Amerikanen zijn smaak barbaren en alles is daar groot en veel (volgens de Italianen dus). Er zijn zelfs gebieden waar verteld wordt dat het gebruik uit de Eerste wereldoorlog stamt. Dat is nog verder weg.

De werkelijkheid is anders: Americano is rond 1970 in Amerika ontwikkeld in de eerste Starbucks in het centrum van Seattle. Met het toerisme is het naar Europa overgewaaid, de Italianen willen er niet voor uitkomen dat het gewoon een zakelijke tegemoetkoming aan de buitenlander is. Volgend jaar wordt de eerste Starbucks in Milaan geopend, maar of de koffie in een kartonnen beker zal worden geserveerd is nog niet bekend. Americano is al een concessie aan hun principes (en aan de portemonnaie) maar de drank in een kartonnen beker schenken lijkt een brug te ver. Hoewel, het geld is ook in Italië zoet.

Toegevoegd na 20 minuten:
Ik had de bronnen niet nodig, maar zal er een paar geven als leesvoer.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+leuk antwoord
Vraag rijst dan wel : Hoe drinken Italianen hun biertje in het voetbalstadion? of niet meer, dat kan ook.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Die Amerikanen hebben heel wat uitgevonden tijdens hun verblijf in Italië tijdens de Tweede wereldoorlog, zoals de Americano en de Espresso Romano. Zij werden in WW2 verwend met espresso en goten er water bij. In WW2 kon men in Italië niet eens fatsoenlijke espresso maken, de koffie was zeer schaars en van slechte kwaliteit. Om het nog een beetje te laten smaken werd er eerst een schijfje citroen in het kopje gelegd.
Tien jaar geleden had men in Italië nog nooit van Americano gehoord. Op een Amerikaanse versie van de koffie zat men niet te wachten. Het is iets van de laatste paar jaar doordat de toeristen er naar gingen vragen.
Nu dus: Starbucks, sta arrivando.
Het WW2 verhaal is een populaire, onbevestigde anekdote, door het caffé Americano te noemen, kunnen de Italianen zich deze variaties toch een beetje toe-eigenen.
De vraag is wat het verschil is tussen Americano en gewone kop koffie: dat verschil is duidelijk.
http://www.revealedrome.com/2016/03/coffee-in-rome-italy.html
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
ja dat is een heel bijzonder lounge cafe in de stad Rome, Via Acaia 81
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
New Years Eve Black Tie Prty
Kom in de mooiste kleding en vier het feest, met hapjes en champagnes. Entree 20 euro p.p.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
In Yokohama zag ik een hele ceremonie van slowkoffie zetten (dripcoffee). De hoofdfilter heeft gedraaide ribbels. Het (dikkere) papieren filter eerst nat maken, dan pas koffie erin. Dan met een speciaal kannetje met een hele smalle tuit heet water opgieten, door de ribbels gaat het water draaien. Zit men in een kringetje naar het druppelen te staren. Er zijn wel 80 manieren van koffiezetten. Koffie cultus, in Nederland hipstercultus.
De naam slow coffee is een verzamelnaam voor nieuwe technieken om filterkoffie mee te zetten. Het doel is om zo slow "rustig" zo goed mogelijke koffie te zetten. Hierbij wordt geëxperimenteerd met type koffiebonen, temperatuur, maalgraad, verhouding koffie/water en zetmethodes.