De minister zegt dat havermelk frisdrank is klopt dat?

een jaar geleden
in: Dranken
3K
TurfGraver
een jaar geleden
Het is een frisse drank.
Dus dat klopt.
Niks mis met haverdrink (melk mag het niet genoemd worden).
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
Nee, dat is NIET wat de minister zegt. De minister zegt dat havermelk niet aan de vereisten voldoet om in het goedkope BTW tarief te vallen waar ook melk in zit. Het valt daarom automatisch in het hogere tarief waar ook frisdrank in zit. Mensen die daarom de stelling omdraaien dat havermelk frisdrank is, verdraaien op een kwalijke manier de werkelijkheid.

Antwoorden (3)

Havermelk valt voor een bepaalde belasting in dezelfde categorie als frisdrank/limonade:
Citaat van de link:
‘De categorie limonade bevat alle alcoholvrije dranken die geen vruchten-en groentesap of mineraalwater zijn. Enkel dierlijke zuiveldranken en sojadranken die wat vet- en eiwitgehalte betreft overeenkomen met melkproducten, kunnen rekenen op uitzondering.
een jaar geleden
Volgens de Nederlandse Warenwet valt havermelk inderdaad onder frisdrank. Want frisdranken zijn alle dranken die geen alchohol en/of melk bevatten. Hoewel veel mensen haverdrink wel havermelk noemen, bevat het geen melk en is het geen melk. Het mag eigenlijk dus ook geen melk heten.

Volgens de Nederlandse Warenwet bevat een frisdrank namelijk: ‘geen alcohol en ook geen melkbestanddelen. Een frisdrank kan koolzuur bevatten, maar ook koolzuurvrij zijn. En bestaan uit water, suikers en/of zoetstoffen, aroma’s en eventueel sappen of extracten van vruchten of planten.
een jaar geleden
Nee, dat klopt niet. Havermelk is een plantaardige drank gemaakt van gemalen haver, terwijl frisdrank een zoete, koolzuurhoudende drank is die meestal wordt gemaakt van suiker of zoetstoffen.
9 maanden geleden