weet iemand wat colavita is?

Ik had colavita aceto balsamico di modena in mijn kerst pakket zitten maar ik heb geen idee wat dit is. Ik denk wijn daarom heb ik dat in de categorie neergezet, sorry als ik het op de verkeerde plek heb neergezet

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Dranken
1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Colavita is gewoon het merk.
anneliez
11 jaar geleden
Och wijn is de grondstof van azijn, dus zo slecht heb je de rubriek niet gekozen;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
oke mooi ik wist echt niet wat het was dus ik gokte maar op wijn ;)

Het beste antwoord

Dat is een azijnsoort van het merk Colavita.

(oftewel: ik zal het je gasten maar niet voorzetten als lekker glaasje wijn)

Toegevoegd na 1 minuut:
Hier wat meer informatie:

"Aceto Balsamico di Modena

Helaas wordt het woord balsamico tevaak misbruikt voor een zoete stroperig azijn. Veelal gemaakt van wijnazijn, suiker, dikmakers, kleurstof en E-nummers. Dit heeft echter niks met balsamico te maken.

De echte Aceto Balsamico di Modena wordt gemaakt van de Trebianno druif, en komt altijd uit Modena en omgeving.
De druivenmost, die de basis vormt voor deze azijnsoort, wordt eerst heel langzaam en op lage temeratuur gekookt (anders krijgen we wijn) en wordt jarenlang gerijpt in houten vaten. Deze vaten liggen op zolder, dus de vaten zijn onderhevig aan temperatur schommelingen. Warme zomers en heel koude winters. Juist door deze schommelingen krijgt de balsamico zijn karakter. De houten vaten hebben een gat aan de bovenkant waardoor en vocht uit het vat kan verdampen en er zuurstof bij de azijnbacterie kan. Dus hoe langer het vat ligt, des te meer vocht er uit de vaten verdampt is waardoor de azijn steeds dikker, geconcentreerder, zoeter en stroperiger wordt."

http://www.foodelicious.nl/nl/content/aceto-balsamico-di-modena.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bedankt voor het antwoord
ik had het bijna geserveerd voor wijn op mijn verjaardag haha
ben ik ook weer een beetje slimmer geworden ;)

Andere antwoorden (1)

Acato balsamico is balsamico azijn. Het is dus geen wijn om te drinken maar een geurige azijn die je als smaakgever in een dressing of door groenten of bij vlees kunt gebruiken.

Toegevoegd na 13 minuten:
De naam 'Colavita' refereert aan het handelsimperium in Italiaanse voedingsproducten in Amerika.
Twee leden van een Colavita familie begonnen oorspronkelijk met een echte koudgeperste olijfolie te ontwikkelen en te verkopen en dit ging steeds verder met Italiaanse producten. Het is inmiddels een groot merk in de Verenigde Staten geworden.
amc