Is alcohol goed tegen hoge bloeddruk?

1. ik voel me minder gestressd als ik alchol gedronken heb, en heb ook geen last van hartkloppingen, ben dan niet angstig

2. Werkt alcohol bloeddrukverlagend?

3. Wat moet je vooral eten om hoge bloeddruk aan te pakken?

4. Als ik bijvoorbeeld 4 eenheden vodka gedronken heb (shotjes), werkt dit bij mij een hele week. Ik voel me dan een hele week ontspannen. Is dat normaal? Is dit dan bloeddrukverlagend?

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik bedoel dus, als ik vandaag 3 shotjes vodka drink, dan heeft dit een hele week effect op mijn lichaam (vrolijk, ontspannen, minder stress). Dat is toch raar want die eenheden zijn toch op het einde van de dag uit het lichaam verdwenen? Hoe zou dit komen? Heeft dit met de gewenning van alcohol te maken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Dranken
6.1K

Antwoorden (4)

2. Alcohol werkt niet bloeddrukverlang. Indien je last heb van een hogebloeddruk en/of hartkloppingen is het beter om geen alcholol te gebruiken.

3. Ik weet niet wat goed is om te eten, wel wat niet/minder goed is. Vet eten, suiker, alcohol en koffie. (ook is sporten erg goed.)

4. Ik vermoed dat het meer een placebo effect is dan een echt effect van de alcohol. De alcohol van 3 shotjes wodka is na een paar uur totaal afgebroken door je lichaam.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je bloeddruk daalt door het drinken van borrels dan komt het beslist niet door die borrels zelf maar door reductie van stress. Alcohol verhoogt de bloeddruk namelijk. Dan nog is alcohol in kleine hoeveelheden eerder een stimulerend middel maar goed, het kan daardoor juist wel weer een ontspannend effect hebben als je last hebt van remmingen.

De sleutel is dus stressreductie. Dat kan door meer grip op je dagelijkse leven te krijgen. Lichaamsbeweging kan erg goed helpen, al is het door een dagelijkse wandeling. Neem meer tijd voor dingen die je leuk vindt, dingen waar je van geniet.

En dan je voeding. Wat je eet is niet zo belangrijk, zolang het om gezonde voeding gaat en je voldoende van de benodigde macro- en micronutriënten binnenkrijgt, dus eiwitten, vetten, koolhydraten en vitamines en mineralen. De manier waarop je eet is zeker zo belangrijk. Dek een tafel en eet daaraan samen met je huisgenoten, familie, vrienden, kennissen.

Haastig eten, terwijl je met andere dingen bezig bent of terwijl je conflicten uitvecht levert stress op en niet zo’n klein beetje ook. Je spijsvertering werkt dan domweg niet omdat je stofwisseling gericht is op vechten of vluchten en niet op het verwerken van je maaltijd. Je kunt daar behoorlijk ziek van worden, zeker als je er min of meer een gewoonte van maakt. Ik lijk vraag en antwoord daarmee misschien om te draaien maar ik zit er niet ver naast als ik veronderstel dat de meeste mensen er niet bij stil staan dat haastig eten door de stress heel slecht is voor de gezondheid. En dus slecht voor een gezonde bloeddruk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Alcohol heeft de eigenschap om de aderen te verwijden. De druk van het bloed waarmee het door de aderen stroomt, wordt dan dus lager. De hoeveelheid bloed blijft hetzelfde, alleen de doorstroming wordt makkelijker als de aderen wijder worden.
Daar komt ook nog eens bij, dat alcohol ontspant en je rustiger wordt, alcohol ontremt en stress vermindert hierdoor.
Tijdens het drinken van alcohol verdiept de ademhaling zich en tegelijkertijd wordt de bloedsomloop in het hele lichaam gestimuleerd.

Het United States department of Health, Education en Welfare, heeft daarom ook een studie uitgevoerd over de link tussen het gebruik van alcoholische dranken en
de gezondheid van de persoon in kwestie. De conclusies hiervan sloten aan met wat eerder voor waar werd aangenomen; mensen die matig drinken, zullen over het algemeen een langer leven hebben dan geheelonthouders en zware drinkers. Onder een matige drinker wordt een persoon bedoelt die ca. 1-3 glazen wijn per dag verbruikt. Wijn heeft uiteraard minder alcohol en staat bekend om een positief effect op het lichaam, vooral sommige rode wijnen. Hier zijn dan ook veel onderzoeken naar gedaan. Heb je een goede wodka, dan heb je ook een natuurlijke pure drank, die gemaakt is uit aardappelen en geen chemische bestanddelen bevat, maar wel een hoog alcoholpercentage. Eén glaasje per dag is dan helemaal niet verkeerd!
Drie glaasjes vol zouden dan weer minder goed zijn, om dit dagelijks te doen(aantasting hersencellen) het risico is nl. dat het gewenning wordt en je automatisch op meer zit als je niet uitkijkt. Je went aan de hoeveelheid en bent dan geneigd meer te nemen om hetzelfde effect te krijgen.
amc
11 jaar geleden
Er zijn al veel mensen aan de drank geraakt met ongeveer dezelfde klachten als jij. Dat kan nooit de bedoeling zijn. Bespreek je klacht een met de huisarts. Deze kan je goed advies geven en indien nodig, doorverwijzen naar gespecialiseerde hulpverleners. Schaam je er niet voor om je klacht te bespreken met je huisarts. Er zijn veel meer mensen met vergelijkbare problemen.